Siirry pääsisältöön

Vanha arvostelu: Alessandro Baricco: City

Vanha arvio italialaisen Alessandro Bariccon romaanista City, joka sisältää vaikeasti avautuvia ja postmodernistisia länkkärivaikutteita. Romaanistahan Air teki sittemmin hienon levyn, mutta sitä ei tässä vaiheessa vielä ollut. 

Rönsyilevä puolilänkkäri

Alessandro Baricco: City (City, 1999). Suom. Elina Suolahti. WSOY 2001. 330 s.

Alessandro Bariccoa sanotaan tuoreehkon suomennoksen kansiliepeessä yhdeksi Italian suosituimmista kirjailijoista. Italiassa ollaan selvästi viitseliäämpiä lukijoita kuin Suomessa, koska itse en pystynyt innostumaan Bariccon Citystä lainkaan.
Sinänsä kirja on teknisesti taitava suoritus ja sen idea moniaalle laukkaavista eri tarinoista on kiinnostava, mutta kirja jättää kyllä täysin kylmäksi. Se vaikuttaa enemmän teoreettiselta kokeilulta kuin varsinaiselta romaanilta.
Baricco on selvästi vastakkaisuuksien kirjailija. Hänen edellinen suomennoksensa, Silkki, oli melkein liioitellun vähäeleinen kertomus 1600-luvun silkkikauppiaasta ja tämän rakkaudesta itämaiseen naiseen. City taas on joka suuntaan, melkein holtittoman tuntuisesti rönsyilevä tarinavalikoima. Bariccon esikuvana kirjassa vaikuttaa olleen amerikkalainen Thomas Pynchon (eikä vähiten kirjan henkilöiden nimien takia), mutta hän tuntuu pyrkineen lähinnä yhdistelemään erilaisia lajityyppejä, ottamaan niistä karkeimman rungon ja sekoittamaan niitä niin, että niitä ei välttämättä enää tunnista.
Yksi näistä tarinoista on lännentarina. Toinen kirjan päähenkilöistä, Shatzy Shell ("ei sukua bensayhtiölle", kuten moneen kertaan sanotaan), kuvittelee tekevänsä lännenelokuvan ja hän kertoo (tai joku muu kertoo hänen kertoneen), mitä elokuvassa tapahtuu. Elokuvia näyttää kuitenkin olevan monta, koska eri lännentarinat eivät mitenkään nivoudu yhteen - yhdessä seurataan bordellin erään työntekijän karua kohtaloa, yhdessä selvitetään Closingtown-nimisen paikan kellon mysteeriä (sen viisarit näyttävät aina 12.37, mikä voi olla viittaus Sheriffin kellodramatiikkaan) ja yhdessä sheriffi ajaa takaa murhasta epäiltyä, mutta syytöntä intiaania. Jotkut näistä tarinoista ovat kyllä itsessään kiinnostavia ja voisi kuvitella, että ainakin kelloepisodista saisi laajentamalla ihan kelpo lännenjännärin.
Toiset tarinat pitävät sisällään niin akateemista satiiria, nyrkkeilykuvausta ja omituisen tappokohtauksen parturissa. City onkin suurimmaksi osaksi yhdistelmä amerikkalaisen viihteen perinteisiä lajityyppejä - rikosta ja länkkäriä. Enpä tiedä, vaikka yliopistokohtaukset viittaisivat joidenkin Philip Rothin ja John Barthin kaltaisiin kirjailijoihin.
Bariccon tarkoitus ei kuitenkaan selvästi ole ollut luoda jännitystä. Kirja on selvästi satiirinen ja parodinen - on vaikea sanoa, ovatko viittaukset länkkäreihin tai nyrkkeilyelokuviin kunnianosoituksia vai eivät.
Ongelma on vain se, että yksikään tarinoista ei ole inhimillisesti kovin kiinnostava eikä koskettava. Kehystarina ilmiömäisen älykkäästä kaksitoistavuotiaasta Gouldista ja tämän hoitajasta Shatzy Shellistä (ja näiden henkivartijoista, Dieselistä ja Poomerangista) ei sekään pysty kiinnostamaan kuin teoreettisella tasolla. Kiinnostavampaa kuin seurata heidän vaiheitaan on tajuta, että Dieselin ja Poomerangin hahmot tuntuisivat viittaavan esimerkiksi Robert Aldrichin Mickey Spillane -elokuvaan Kiss Me Deadly (1955) ja tämän gangsteriparivaljakkoon, Sugar Smallhouseen ja Charlie Maxiin. Kiinnostavaa voisi tietysti olla myös pohtia, ovatko Diesel ja mykkä Poomerang lopultakin vain Gouldin ja Shatzy Shellin mielikuvituksen tuotetta.
Mutta onko se sitten hyvää kirjallisuutta? Bariccon jatkuva postmodernistinen viittailu vain muihin taideteoksiin kirvoittaa parahduksen: tarvitsemme alluusiotonta kirjallisuutta.
Juri Nummelin


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Elokuva-arvostelu: In a Valley of Violence

Väkivallan alhossa In a Valley of Violence (USA 2016). Ohjaus ja käsikirjoitus: Ti West. Pääosissa: Ethan Hawke, John Travolta, Taissa Farmiga.  Ohjaaja-käsikirjoittaja Ti Westin filmografiassa pääpaino on kauhuleffoissa. Hyppy In a Valley of Violence -elokuvan maailmaan on hänelle siis samalla genren vaihdos. Tarinassa yksinäinen mies, Paul (Ethan Hawke), koirineen on matkalla Meksikoon, kun hän törmää pikkukaupungin läpi kulkiessaan rettelöitsijään, paikallisen sheriffin (John Travolta) Gilly-poikaan (James Ransone). Paul ei provosoidu pahemmin, vaan päätyy vain tinttaamaan uhittelijaa nenään, kylpee pikaisesti paljussa ja poistuu paikalta. Gilly ei tyydy tähän, vaan lähtee seuraamaan Paulia ja hyökkää apureineen tämän kimppuun yön pimeydessä. Miehen koira tapetaan, ja hänet itsensä työnnetään alas rotkoon. Aamulla Paul kuitenkin tointuu kivikolta ja lähtee lähes vahingoittumattomana kostoretkelle. Kyse on siis varsin yksinkertaisesta, tavanomaisesta ja tyylipuhtaasta kerto...

Marshall Grover ja australialainen pulp

Ruudinsavun uusimmassa numerossa on kolmen artikkelin juttukokonaisuus Marshall Groveriin eli suosittujen Bill ja Ben -kirjojen tekijään liittyen. Tässä maistiaisia kahdesta jutusta, ensiksi Pentti Koskelon varsinaisesta Grover-artikkelista ja sitten Juri Nummelinin australialaista kioskikirjallisuutta laajemmin taustoittavasta jutusta. Kokonaisuuteen kuuluu myös amerikkalaisen lännenkirjailijan James Reasonerin muistelma Marshall Groverista eli Len Mearesista, jonka kanssa Reasoner kävi pitkään kirjeenvaihtoa.  Marshall Grover on omassa sarjassaan Jotkut lännenkirjailijat  ovat hyvinkin tuotteliaita. Toiset ovat vielä tuotteliaampia. Ja sitten on vielä Marshall Grover. Leonard Frank Meares (1921–1993)  on kirjoittanut uskomattomat 746  lännenkertomusta paitsi omalla nimellään myös monilla eri taiteilijanimillä.Tunnetuin niistä on Marshall Grover, mutta hän on käyttänyt myös nimiä Marshall McCoy, Ward Brennan ja Glen Murrell. Mearesin ja McCoyn nimellä ei ain...

Dvd-arvostelu: Hostiles

Yrmy ratsuväkidraama Hostiles (USA 2017). Ohjaaja ja käsikirjoittaja: Stuart Cooper. Pääosissa: Christian Bale, Rosamund Pike, Wes Studi. 2 t 7 min. Saatavilla dvd:nä ja mm. Telia TV:ssa.  Stuart Cooper on aiemmissa ohjaustöissään ( Crazy Heart, Rautakaupunki, Black Mass ) osoittautunut mielenkiintoiseksi tekijäksi, jonka töitä leimaa miehinen ahdistus. Väkivalta purkautuu esiin vahvana draamallisena elementtinä, mutta samalla Cooper antaa näyttelijöille tilaa. Hyvä esimerkki tästä on myös Cooperin uusin elokuva, viime vuonna kansainvälisen ensi-iltansa saanut ratsuväkikuvaus Hostiles . On harmi, että näin hyvää elokuvaa ei tuotu Suomessa elokuvateattereihin, vaan se nähdään täällä vain suoratoisto- ja vuokrapalveluissa sekä dvd:nä. Elokuvan valmistuminen on hyvä esimerkki siitä, että länkkärit ja niiden tematiikka kiinnostavat tuottajia ja näyttelijöitä, mutta sama ei aina näy lippuluukuilla. Vuoten 1892 sijoittuvan Hostilesin pääosassa Christian Bale on väkivaltaisuudestaan...