Siirry pääsisältöön

Dvd-arvostelu: Hostiles

Yrmy ratsuväkidraama

Hostiles (USA 2017). Ohjaaja ja käsikirjoittaja: Stuart Cooper. Pääosissa: Christian Bale, Rosamund Pike, Wes Studi. 2 t 7 min. Saatavilla dvd:nä ja mm. Telia TV:ssa. 

Stuart Cooper on aiemmissa ohjaustöissään (Crazy Heart, Rautakaupunki, Black Mass) osoittautunut mielenkiintoiseksi tekijäksi, jonka töitä leimaa miehinen ahdistus. Väkivalta purkautuu esiin vahvana draamallisena elementtinä, mutta samalla Cooper antaa näyttelijöille tilaa.
Hyvä esimerkki tästä on myös Cooperin uusin elokuva, viime vuonna kansainvälisen ensi-iltansa saanut ratsuväkikuvaus Hostiles. On harmi, että näin hyvää elokuvaa ei tuotu Suomessa elokuvateattereihin, vaan se nähdään täällä vain suoratoisto- ja vuokrapalveluissa sekä dvd:nä. Elokuvan valmistuminen on hyvä esimerkki siitä, että länkkärit ja niiden tematiikka kiinnostavat tuottajia ja näyttelijöitä, mutta sama ei aina näy lippuluukuilla.
Vuoten 1892 sijoittuvan Hostilesin pääosassa Christian Bale on väkivaltaisuudestaan tunnettu ratsuväen kapteeni Joe Blocker, joka lähetetään saattamaan seitsemän vuotta vankina ollut cheyennepäällikkö Yellow Hawk (Wes Studi) Montanaan, syöpään sairastunut mies kun haluaa tulla haudatuksi kotiseuduilleen. Blocker kieltäytyy ensiksi, mutta presidentin käsky saa hänet pyörtämään päänsä. Matkalla Blocker ja saattue törmäävät naiseen (Rosamund Pike), jonka perheen comanchet ovat teurastaneet, ja ottavat hänet kyytiin.
Hostiles on kertomus siitä, miten ihminen voi lakata vihaamasta toista, jos vain ensiksi tutustuu häneen. Blocker vihaa intiaaneja, mutta ei voi enää vihata Yellow Hawkia, kun he ovat kamppailleet tiensä Uudesta Meksikosta Montanaan. Sama koskee myös Rosamund Piken esittämää naista, joka alkaa ensiksi huutaa nähdessään saattueen intiaanit. Hänestä tulee lopulta cheyenne-naisten ylin ystävä, ja lopulta hänelle aukeaa yllättävä uusi rooli perheen lapsen elämässä.
Sanoma on tärkeä, mutta ei kovin omaperäinen. Kiinnostavampi Hostiles on silloin, kun sen päällimmäisenä teemana on sodan epäinhimillinen vaikutus ihmiseen. Hostiles on kuitenkin välillä epämääräisen ristiriitainen: Blocker löytää ihmisyytensä ja paljastuu mukavaksi mieheksi, mutta samalla hänen väkivaltaisesta menneisyydestään muistutetaan moneen otteeseen.
Samalla elokuvan ongelma on sama kuin monen muunkin matkan kuvaukseen perustuvalla elokuvalla: asioita tapahtuu ilman suurempaa draamallista jännitettä. Aina tulee uusia ihmisiä, uusia paikkoja, ja jossain vaiheessa elokuvasta tuntuu tulevan pötkö erilaisia sattumuksia. Onneksi Hostiles kohoaa väkevään kliimaksiin, jota edeltää raju, sattumanvarainen ammuskelu.
Visuaalisesti ja ääniltään elokuva on vaikuttava ja vaatisi kokemista nimenomaan isolta kankaalta. Eritoten Max Richterin minimalistinen musiikki on komeaa.
Juri Nummelin

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Elokuva-arvostelu: In a Valley of Violence

Väkivallan alhossa In a Valley of Violence (USA 2016). Ohjaus ja käsikirjoitus: Ti West. Pääosissa: Ethan Hawke, John Travolta, Taissa Farmiga.  Ohjaaja-käsikirjoittaja Ti Westin filmografiassa pääpaino on kauhuleffoissa. Hyppy In a Valley of Violence -elokuvan maailmaan on hänelle siis samalla genren vaihdos. Tarinassa yksinäinen mies, Paul (Ethan Hawke), koirineen on matkalla Meksikoon, kun hän törmää pikkukaupungin läpi kulkiessaan rettelöitsijään, paikallisen sheriffin (John Travolta) Gilly-poikaan (James Ransone). Paul ei provosoidu pahemmin, vaan päätyy vain tinttaamaan uhittelijaa nenään, kylpee pikaisesti paljussa ja poistuu paikalta. Gilly ei tyydy tähän, vaan lähtee seuraamaan Paulia ja hyökkää apureineen tämän kimppuun yön pimeydessä. Miehen koira tapetaan, ja hänet itsensä työnnetään alas rotkoon. Aamulla Paul kuitenkin tointuu kivikolta ja lähtee lähes vahingoittumattomana kostoretkelle. Kyse on siis varsin yksinkertaisesta, tavanomaisesta ja tyylipuhtaasta kertomuks

Quentin Tarantino: Once Upon A Time in Hollywood

  Tarantinon romaani on osittain länkkäri Quentin Tarantino: Once Upon A Time in Hollywood. Suom. Juha Ahokas. 392 s. Like 2021. Kulttiohjaaja Quentin Tarantinon romaanista Once Upon a Time in Hollywood puhuttiin etukäteen paljon enemmän kuin sen lopulta ilmestyttyä. Ilmeisesti kirja oli lähes kaikille jonkin sortin pettymys, vaikka varmasti moni suhtautui siihen jo etukäteenkin epäillen. Tarantino on parhaimmillaan loistava elokuvantekijä, mutta hänen uransa on ollut epätasainen. Lisäksi Tarantinon tapa rakentaa pitkä dialogi on nimenomaan elokuvallista, ei proosallista. Once Upon A Time in Hollywood -elokuva, johon romaani perustuu, oli tietysti luonnollista jatketta Tarantinon aiemmalle työlle. Hän on elokuvissaan aina kierrättänyt ideoita ja kohtauksia vanhoista suttuisista sivukatujen leffateattereissa pyörineistä leffoista: länkkäreistä, sotaelokuvista, kaahausta ja tissejä tarjoilevista rikosfilmeistä... Ylipäätään häntä on innoittanut eksploitaatioryönä, ja hän on harvoista 1