Siirry pääsisältöön

Dvd-arvostelu: Hostiles

Yrmy ratsuväkidraama

Hostiles (USA 2017). Ohjaaja ja käsikirjoittaja: Stuart Cooper. Pääosissa: Christian Bale, Rosamund Pike, Wes Studi. 2 t 7 min. Saatavilla dvd:nä ja mm. Telia TV:ssa. 

Stuart Cooper on aiemmissa ohjaustöissään (Crazy Heart, Rautakaupunki, Black Mass) osoittautunut mielenkiintoiseksi tekijäksi, jonka töitä leimaa miehinen ahdistus. Väkivalta purkautuu esiin vahvana draamallisena elementtinä, mutta samalla Cooper antaa näyttelijöille tilaa.
Hyvä esimerkki tästä on myös Cooperin uusin elokuva, viime vuonna kansainvälisen ensi-iltansa saanut ratsuväkikuvaus Hostiles. On harmi, että näin hyvää elokuvaa ei tuotu Suomessa elokuvateattereihin, vaan se nähdään täällä vain suoratoisto- ja vuokrapalveluissa sekä dvd:nä. Elokuvan valmistuminen on hyvä esimerkki siitä, että länkkärit ja niiden tematiikka kiinnostavat tuottajia ja näyttelijöitä, mutta sama ei aina näy lippuluukuilla.
Vuoten 1892 sijoittuvan Hostilesin pääosassa Christian Bale on väkivaltaisuudestaan tunnettu ratsuväen kapteeni Joe Blocker, joka lähetetään saattamaan seitsemän vuotta vankina ollut cheyennepäällikkö Yellow Hawk (Wes Studi) Montanaan, syöpään sairastunut mies kun haluaa tulla haudatuksi kotiseuduilleen. Blocker kieltäytyy ensiksi, mutta presidentin käsky saa hänet pyörtämään päänsä. Matkalla Blocker ja saattue törmäävät naiseen (Rosamund Pike), jonka perheen comanchet ovat teurastaneet, ja ottavat hänet kyytiin.
Hostiles on kertomus siitä, miten ihminen voi lakata vihaamasta toista, jos vain ensiksi tutustuu häneen. Blocker vihaa intiaaneja, mutta ei voi enää vihata Yellow Hawkia, kun he ovat kamppailleet tiensä Uudesta Meksikosta Montanaan. Sama koskee myös Rosamund Piken esittämää naista, joka alkaa ensiksi huutaa nähdessään saattueen intiaanit. Hänestä tulee lopulta cheyenne-naisten ylin ystävä, ja lopulta hänelle aukeaa yllättävä uusi rooli perheen lapsen elämässä.
Sanoma on tärkeä, mutta ei kovin omaperäinen. Kiinnostavampi Hostiles on silloin, kun sen päällimmäisenä teemana on sodan epäinhimillinen vaikutus ihmiseen. Hostiles on kuitenkin välillä epämääräisen ristiriitainen: Blocker löytää ihmisyytensä ja paljastuu mukavaksi mieheksi, mutta samalla hänen väkivaltaisesta menneisyydestään muistutetaan moneen otteeseen.
Samalla elokuvan ongelma on sama kuin monen muunkin matkan kuvaukseen perustuvalla elokuvalla: asioita tapahtuu ilman suurempaa draamallista jännitettä. Aina tulee uusia ihmisiä, uusia paikkoja, ja jossain vaiheessa elokuvasta tuntuu tulevan pötkö erilaisia sattumuksia. Onneksi Hostiles kohoaa väkevään kliimaksiin, jota edeltää raju, sattumanvarainen ammuskelu.
Visuaalisesti ja ääniltään elokuva on vaikuttava ja vaatisi kokemista nimenomaan isolta kankaalta. Eritoten Max Richterin minimalistinen musiikki on komeaa.
Juri Nummelin

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Esa Paloniemi: Arizona Ranger

  Tanskasta Arizonaan   Esa Paloniemi: Arizona Ranger. 349 s. Firma Piasteri 2021.   Oululaisen Esa Paloniemen (s. 1971) omakustanteisen romaanin pääosassa on tanskalainen Jens T. Holm. Nuori mies pakenee skandaalin vuoksi kotimaastaan ja työskentelee sekä kaivoksilla että karjapaimenena ennen päätymistään lainvartijaksi kesyttömään Arizonan territorioon.  Todellisten henkilöiden inspiroima teos sijoittuu peckinpahilaiseen saumaan, jolloin Villi länsi vetelee viimeisiään ja uusi tekniikan aikakausi tekee tuloaan. Osuvimpia kohtauksia ovat juuri vanhan ja uuden kohtaaminen. Karski cowboy hämmentyy, kun hänen pitäisi soittaa elämänsä ensimmäinen puhelu. Rosvot miettivät, pitäisikö heidän ryhtyä varastamaan pankkien sijasta autoja.  Tarina kulkee turhia viipyilemättä, joten Paloniemen kyydissä ei pitkästy. Miinuksina voi mainita ohueksi jäävät henkilöhahmot ja sen, että teos ei ota draamasta kaikkia tehoja irti. Yksi esimerkki: Holm on rangerina murtamassa kaivoslakkoja, vaikka tuntee sym

Quentin Tarantino: Once Upon A Time in Hollywood

  Tarantinon romaani on osittain länkkäri Quentin Tarantino: Once Upon A Time in Hollywood. Suom. Juha Ahokas. 392 s. Like 2021. Kulttiohjaaja Quentin Tarantinon romaanista Once Upon a Time in Hollywood puhuttiin etukäteen paljon enemmän kuin sen lopulta ilmestyttyä. Ilmeisesti kirja oli lähes kaikille jonkin sortin pettymys, vaikka varmasti moni suhtautui siihen jo etukäteenkin epäillen. Tarantino on parhaimmillaan loistava elokuvantekijä, mutta hänen uransa on ollut epätasainen. Lisäksi Tarantinon tapa rakentaa pitkä dialogi on nimenomaan elokuvallista, ei proosallista. Once Upon A Time in Hollywood -elokuva, johon romaani perustuu, oli tietysti luonnollista jatketta Tarantinon aiemmalle työlle. Hän on elokuvissaan aina kierrättänyt ideoita ja kohtauksia vanhoista suttuisista sivukatujen leffateattereissa pyörineistä leffoista: länkkäreistä, sotaelokuvista, kaahausta ja tissejä tarjoilevista rikosfilmeistä... Ylipäätään häntä on innoittanut eksploitaatioryönä, ja hän on harvoista 1