Siirry pääsisältöön

Pääkirjoitus: Länkkäreistä ja sensuurista

Jollain tavalla länkkäreihin liittyvät asiat olivat pinnalla viime keväänä, jolloin tämänkin Ruudinsavun tekemistä jo aloiteltiin. Ensiksi Herra Heinämäki intiaanihahmoineen heivattiin pois Yle Areenasta, ja sitten Laura Ingalls Wilderin nimeä kantavan palkinnon nimeä muutettiin.
Kummatkin asiat – tai "kohut", jos niin halua sanoa – liittyivät siihen, että niin sanottujen rodullistettujen (toisin sanoen ihmisten, joiden valkoinen valtaväestö väittää edustavan toista rotua, vaikka he ovatkin ihmisiä kaikki) kuvaukseen on viime vuosina kiinnitetty aivan poikkeuksellista huomiota.
On herätty vastustamaan kulttuurista omimista, esimerkiksi sitä, että valtaväestön edustaja esittää alkuperäisväestön edustajaa, suomalainen saamelaista tai valkoihoinen intiaania. Tämä tuntuu ihan järkevältä vaatimukselta, nythän jo nauramme elokuville, joissa Charles Bronsonin tai Chuck Connorsin kaltaiset näyttelijät esittävät intiaanipäälliköitä, puhumattakaan elokuvista, joissa valkoinen mies maalaa kasvonsa mustiksi ja esittää hassunhauskaa jazz-laulajaa.
Ajatusta voi testata miettimällä, miten suhtautuisimme suomalaisina siihen, että marsalkka Mannerheimia esittäisi ruskeaihoinen afrikkalainen. Aivan, sellainen elokuvahan on jo tehty, eikä sen vastaanotto ollut järin suopea.
Herra Heinämäen tapaus oli juuri tällainen: yksi sympaattisen lastensarjan vakiohahmoista Punanata on lähes kaiken aikaa pukeutunut mohawk-intiaanien juhlapäähineeseen. Päähineet ovat intiaaneille pyhiä eikä niitä saa käyttää kuin tietyissä tilaisuuksissa. Maallistuneille suomalaisille ei tietenkään ole enää olemassa yhtä pyhiä asioita, mutta voi miettiä, miltä meistä tuntuisi, jos joku hassuttelisi tv-ohjelmassa jatkuvasti Suomen lippu päällä (ja lisäksi täysin ilman syytä).
Sensuurisyytteitä heittäneille voi sanoa, että sarjan siirtäminen yhdestä palvelusta, Yle Areenasta, toiseen, Ylen Elävään arkistoon, ei ole sensuuria.
Yhdysvalloissa taas American Library Association poisti Laura Ingalls Wilderin nimen jakamastaan palkinnosta, koska ei halunnut enää tukea Wilderin Pieni talo preerialla -kirjoihin sisältyvästä alkuperäisväestön kuvauksesta. Vuonna 1867 syntyneen Wilderin kirjat perustuvat hänen omiin kokemuksiinsa Keskilännessä kasvamisesta ja niihin kuuluu olennaisena osana kuvaus aikansa asenteista, joissa alkuperäisväestöihin saatettiin suhtautua hyvinkin vihamielisesti. Kenenkään ei kuitenkaan tarvitse enää tällaista ajattelua tukea. Wilderin kirjat sen sijaan ovat edelleen kirjastojen hyllyillä ja niitä saa kirjakaupoista, nykyään myös sähkökirjoina. Tässäkään tapauksessa ei siis kyse ollut sensuurista, niin kuin monet haluavat syystä tai toisesta ajatella.

***

Ruudinsavun uusimman numeron tuleminen on jälleen kerran kestänyt luvattoman kauan, mistä voimme syyttää vain muita töitä ja kuumaa kesää, joka ei varsinaisesti houkutellut koneen ääressä istumiseen. Koetamme kuitenkin täällä toimituksessa saada seuraavan numeron nopeasti kasaan – sen juttuihin kuuluu ainakin Tapio Tolmusen artikkeli Andrew McLaglenista, 1960- ja 1970-luvuilla menestyslänkkäreitä tehneestä traditionalistista.
Maksathan kiireisesti tilausmaksun 12 euroa tilille FI90 4309 1820 1262 07, jotta lehti saavuttaa sinut. Muista ilmoittaa nimesi ja osoitteesi tai ole yhteydessä lehden toimitukseen: juri.nummelin@gmail.com tai ruudinsavu@gmail.com.
Lukuiloja alkavaan syksyyn!
Juri Nummelin

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Dvd-arvostelu: Hostiles

Yrmy ratsuväkidraama Hostiles (USA 2017). Ohjaaja ja käsikirjoittaja: Stuart Cooper. Pääosissa: Christian Bale, Rosamund Pike, Wes Studi. 2 t 7 min. Saatavilla dvd:nä ja mm. Telia TV:ssa.  Stuart Cooper on aiemmissa ohjaustöissään ( Crazy Heart, Rautakaupunki, Black Mass ) osoittautunut mielenkiintoiseksi tekijäksi, jonka töitä leimaa miehinen ahdistus. Väkivalta purkautuu esiin vahvana draamallisena elementtinä, mutta samalla Cooper antaa näyttelijöille tilaa. Hyvä esimerkki tästä on myös Cooperin uusin elokuva, viime vuonna kansainvälisen ensi-iltansa saanut ratsuväkikuvaus Hostiles . On harmi, että näin hyvää elokuvaa ei tuotu Suomessa elokuvateattereihin, vaan se nähdään täällä vain suoratoisto- ja vuokrapalveluissa sekä dvd:nä. Elokuvan valmistuminen on hyvä esimerkki siitä, että länkkärit ja niiden tematiikka kiinnostavat tuottajia ja näyttelijöitä, mutta sama ei aina näy lippuluukuilla. Vuoten 1892 sijoittuvan Hostilesin pääosassa Christian Bale on väkivaltaisuudestaan tun

Elokuva-arvostelu: In a Valley of Violence

Väkivallan alhossa In a Valley of Violence (USA 2016). Ohjaus ja käsikirjoitus: Ti West. Pääosissa: Ethan Hawke, John Travolta, Taissa Farmiga.  Ohjaaja-käsikirjoittaja Ti Westin filmografiassa pääpaino on kauhuleffoissa. Hyppy In a Valley of Violence -elokuvan maailmaan on hänelle siis samalla genren vaihdos. Tarinassa yksinäinen mies, Paul (Ethan Hawke), koirineen on matkalla Meksikoon, kun hän törmää pikkukaupungin läpi kulkiessaan rettelöitsijään, paikallisen sheriffin (John Travolta) Gilly-poikaan (James Ransone). Paul ei provosoidu pahemmin, vaan päätyy vain tinttaamaan uhittelijaa nenään, kylpee pikaisesti paljussa ja poistuu paikalta. Gilly ei tyydy tähän, vaan lähtee seuraamaan Paulia ja hyökkää apureineen tämän kimppuun yön pimeydessä. Miehen koira tapetaan, ja hänet itsensä työnnetään alas rotkoon. Aamulla Paul kuitenkin tointuu kivikolta ja lähtee lähes vahingoittumattomana kostoretkelle. Kyse on siis varsin yksinkertaisesta, tavanomaisesta ja tyylipuhtaasta kertomuks

Quentin Tarantino: Once Upon A Time in Hollywood

  Tarantinon romaani on osittain länkkäri Quentin Tarantino: Once Upon A Time in Hollywood. Suom. Juha Ahokas. 392 s. Like 2021. Kulttiohjaaja Quentin Tarantinon romaanista Once Upon a Time in Hollywood puhuttiin etukäteen paljon enemmän kuin sen lopulta ilmestyttyä. Ilmeisesti kirja oli lähes kaikille jonkin sortin pettymys, vaikka varmasti moni suhtautui siihen jo etukäteenkin epäillen. Tarantino on parhaimmillaan loistava elokuvantekijä, mutta hänen uransa on ollut epätasainen. Lisäksi Tarantinon tapa rakentaa pitkä dialogi on nimenomaan elokuvallista, ei proosallista. Once Upon A Time in Hollywood -elokuva, johon romaani perustuu, oli tietysti luonnollista jatketta Tarantinon aiemmalle työlle. Hän on elokuvissaan aina kierrättänyt ideoita ja kohtauksia vanhoista suttuisista sivukatujen leffateattereissa pyörineistä leffoista: länkkäreistä, sotaelokuvista, kaahausta ja tissejä tarjoilevista rikosfilmeistä... Ylipäätään häntä on innoittanut eksploitaatioryönä, ja hän on harvoista 1