Siirry pääsisältöön

Anssi Hynynen: Rautahevosta Tombstoneen

 


Villi länsi valkokankaalla

Anssi Hynynen: Rautahevosta Tombstoneen. Ruudinsavuisia klassikkoelokuvia. 128 s. Helmivyö 2021.

Paraislainen populaarikulttuurin tuntija ja filosofi Anssi Hynynen on kirjoittanut Ruudinsavu-lehteen lännenelokuvan klassikoista jo 20 vuotta eli koko lehden eliniän. Rautahevosta Tombstoneen -kirjaan on koottu kaikki tähänastiset artikkelit elokuvien ensi-illan mukaiseen kronologiseen järjestykseen. Hynynen istuttaa kunkin elokuvan ajan ilmiöihin ja suuntauksiin sekä ohjaajan että pääosanesittäjän uraan. 

Lyhyen lehtiartikkelin mitta asettaa omat rajoituksensa elokuvien käsittelylle, mutta Hynynen osaa hienosti keskittyä olennaiseen ja kiteyttää juttunsa tiukaksi timantiksi, josta löytyy yllättävän monia puolia. Kokonaisuudesta muodostuu kattava katsaus lännenfilmin yli satavuotiseen historiaan.

Saamme esimerkiksi tietää, että vaikka lännenelokuvia tehtiin niin kauan kuin elokuvia Yhdysvalloissa ylipäätään, tyyli ja teemat muuttuivat tuotantojen siirtyessä itärannikolta ja Chicagosta Kaliforniaan. Teatterinomaisista kulisseista vapauduttiin avariin, aidoilta näyttäviin maisemiin. Toiminta korostui ja miljööt ja alkuperäisasukkaat muuttuivat vihamielisiksi.

Jokaisen artikkelin alkuun on liitetty tieto ensi-illasta sekä leffan kotimaassa että Suomessa ynnä englanninkielinen avainreplikki. Repliikit on valittu osuvasti, mutta ne olisi myös voinut suomentaa, kun kerran tehdään suuren yleisön tietokirjaa suomeksi.

Kustakin filmistä on myös juliste tai mustavalkokuva. Kuvat on taiten valittu. Ne esittävät joko keskeistä kohtausta tai pääosanesittäjää.

Keskeiset länkkäriohjaajat John Fordista Anthony Mannin ja Budd Boetticherin kautta Robert Aldrichiin ja Sergio Leoneen ovat mukana, samoin länkkäritähdet John Waynesta Clint Eastwoodiin. 

Päinvastoin kuin Pertti Avola kirjassaan Ruutia valkokankaalla (2017), Hynynen ei unohda käsikirjoittajia tai pohjatarinan tekijöitä. Ainoa mainittava miinus tulee siitä, ettei Hurjan joukon alkuperäistä käsikirjoittajaa Walon Greeniä mainita. Esimerkiksi Peckinpahiin vahvasti henkilöidyt toimintakohtausten hidastukset olivat jo hänen käsiksessään. Hän taas sai idean niihin Seitsemästä samuraista.  

Kirjan tuorein klassikkoelokuva on vuonna 1993 ensi-iltansa saanut Tombstone. Hynynen ei kuitenkaan julista lännenfilmiä kuolleeksi. Uudemmista leffoista on vain turhan aikaista nimetä klassikkoja.  

Kuten Hynynen esipuheessaan mainitsee, kuvamme villistä lännestä on muotoutunut elokuvien kautta. Kuvamme lännenelokuvasta taas muotoutuu paitsi elokuvia katsomalla, myös tällaisten kirjojen kautta. Rautahevosta Tombstoneen laajentaa ja syventää sitä kuvaa ansiokkaasti. 

Samalla kirja herättää halun nähdä elokuvia, joita ei vielä ole nähnyt (kuten Hell’s Hinges, Polttava aurinko, Peloton mies ja Barbarosa) – ja kerrata muita. Hynysen teos on kaikin puolin loistava julkaisu juhlistamaan Länkkäriseuran 20-vuotista taivalta.

Tapani Bagge

Kirja saatavana mm. täältä


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Dvd-arvostelu: Hostiles

Yrmy ratsuväkidraama Hostiles (USA 2017). Ohjaaja ja käsikirjoittaja: Stuart Cooper. Pääosissa: Christian Bale, Rosamund Pike, Wes Studi. 2 t 7 min. Saatavilla dvd:nä ja mm. Telia TV:ssa.  Stuart Cooper on aiemmissa ohjaustöissään ( Crazy Heart, Rautakaupunki, Black Mass ) osoittautunut mielenkiintoiseksi tekijäksi, jonka töitä leimaa miehinen ahdistus. Väkivalta purkautuu esiin vahvana draamallisena elementtinä, mutta samalla Cooper antaa näyttelijöille tilaa. Hyvä esimerkki tästä on myös Cooperin uusin elokuva, viime vuonna kansainvälisen ensi-iltansa saanut ratsuväkikuvaus Hostiles . On harmi, että näin hyvää elokuvaa ei tuotu Suomessa elokuvateattereihin, vaan se nähdään täällä vain suoratoisto- ja vuokrapalveluissa sekä dvd:nä. Elokuvan valmistuminen on hyvä esimerkki siitä, että länkkärit ja niiden tematiikka kiinnostavat tuottajia ja näyttelijöitä, mutta sama ei aina näy lippuluukuilla. Vuoten 1892 sijoittuvan Hostilesin pääosassa Christian Bale on väkivaltaisuudestaan tun

Elokuva-arvostelu: In a Valley of Violence

Väkivallan alhossa In a Valley of Violence (USA 2016). Ohjaus ja käsikirjoitus: Ti West. Pääosissa: Ethan Hawke, John Travolta, Taissa Farmiga.  Ohjaaja-käsikirjoittaja Ti Westin filmografiassa pääpaino on kauhuleffoissa. Hyppy In a Valley of Violence -elokuvan maailmaan on hänelle siis samalla genren vaihdos. Tarinassa yksinäinen mies, Paul (Ethan Hawke), koirineen on matkalla Meksikoon, kun hän törmää pikkukaupungin läpi kulkiessaan rettelöitsijään, paikallisen sheriffin (John Travolta) Gilly-poikaan (James Ransone). Paul ei provosoidu pahemmin, vaan päätyy vain tinttaamaan uhittelijaa nenään, kylpee pikaisesti paljussa ja poistuu paikalta. Gilly ei tyydy tähän, vaan lähtee seuraamaan Paulia ja hyökkää apureineen tämän kimppuun yön pimeydessä. Miehen koira tapetaan, ja hänet itsensä työnnetään alas rotkoon. Aamulla Paul kuitenkin tointuu kivikolta ja lähtee lähes vahingoittumattomana kostoretkelle. Kyse on siis varsin yksinkertaisesta, tavanomaisesta ja tyylipuhtaasta kertomuks

Quentin Tarantino: Once Upon A Time in Hollywood

  Tarantinon romaani on osittain länkkäri Quentin Tarantino: Once Upon A Time in Hollywood. Suom. Juha Ahokas. 392 s. Like 2021. Kulttiohjaaja Quentin Tarantinon romaanista Once Upon a Time in Hollywood puhuttiin etukäteen paljon enemmän kuin sen lopulta ilmestyttyä. Ilmeisesti kirja oli lähes kaikille jonkin sortin pettymys, vaikka varmasti moni suhtautui siihen jo etukäteenkin epäillen. Tarantino on parhaimmillaan loistava elokuvantekijä, mutta hänen uransa on ollut epätasainen. Lisäksi Tarantinon tapa rakentaa pitkä dialogi on nimenomaan elokuvallista, ei proosallista. Once Upon A Time in Hollywood -elokuva, johon romaani perustuu, oli tietysti luonnollista jatketta Tarantinon aiemmalle työlle. Hän on elokuvissaan aina kierrättänyt ideoita ja kohtauksia vanhoista suttuisista sivukatujen leffateattereissa pyörineistä leffoista: länkkäreistä, sotaelokuvista, kaahausta ja tissejä tarjoilevista rikosfilmeistä... Ylipäätään häntä on innoittanut eksploitaatioryönä, ja hän on harvoista 1