Siirry pääsisältöön

1990-luvun nykylänkkärit

 


Nykylänkkärit, 1990-luvun keskeinen genre? 


Moni ei hyväksy nykyaikaan sijoittuvia elokuvia länkkäreiksi, mutta ne ovat kuitenkin oleellinen osa elokuvan ja kirjallisuuden historiaa, kuten osoittavat esimerkiksi Edna Ferberin Jättiläinen ja siitä tehty elokuva, Edward Abbeyn Lonely Are the Brave ja David Millerin siitä ohjaama elokuva Ratsasta viimeinen taival, Larry McMurtryn The Last Picture Show ja Peter Bogdanovichin filmatisointi, Annie Proulx'n novelli "Brokeback Mountain" ja Ang Leen siitä tekemä elokuva. 

Toki suurimmassa osassa näistä ei taistella intiaaneja vastaan tai harjoiteta kaksintaisteluja saluunan edessä. Pääosassa ovat usein ihmissuhteet. 

Jostain syystä 1990-luvulla tehtiin useita lännenelokuvan raamit jollain lailla täyttäviä lähimenneisyyteen tai nykyaikaan sijoittuvia kuvauksia. Osa on kovaotteisia rikos- ja action-elokuvia, kuten Roberto Rodriguezin esikoisohjaus El Mariachi (1992) ja sen jatko-osa Desperado (1995). Osa harppaa jopa kauhun puolelle, kuten samaisen Rodriguezin vampyyrisekoilu Hämärästä aamunkoittoon (1996), joka on Quentin Tarantinon käsikirjoittama. 

Myös perinteisemmät jännärit näkyivät 1990-luvun nykylänkkärien seassa. Michael Aptedin Ukkossydämessä (1992) selvitellään murhia Etelä-Dakotan intiaanireservaatissa. Yhtä pääosista esittää Tanssii susien kanssa -elokuvasta Oscar-ehdokkuuden saanut Oneida-heimoon kuuluva Graham Greene. Michael Apted oli aiemmin vuonna 1992 ohjannut dokumentin Incident at Oglala, joka tutkailee 1970-luvun intiaaniaktivismia ja eritoten pitkään vankilassa olleen Leonard Peltierin kohtaloa. 

Myös John Saylesin mainio pikkukaupunkikuvaus Lone Star (1996) pitää mainita nykylänkkärien yhteydessä. Siinä sheriffinä nähtiin kantrilegenda Kris Kristoffersson. 

Villin lännen nostalgiaa sekä todellisuuden ja kuvitelmien välistä ristiriitaa kuvasi komediallisesti Ron Underwoodin Kaupunkicowboyt (1991). Siinä Jack Palance toimii luonnosta vieraantuneiden juppien oppaana erämaareissulla, joka tehdään ratsain. Ohjaaja oli aiemmin käyttänyt samoja maisemia hyväkseen mainiossa kauhukomediassa Väristyksiä eli Tremors (1990). Kaupunkicowboyt-leffan jatko-osa vuodelta 1994 ei onnistunut samalla tavalla. 

Komediaa ja rodeota yhdisti Gregg Championin ohjaama The Cowboy Way (1994), jossa oli Barbarosasta ja Lonesome Dovesta tutun Bill Wittliffin käsikirjoitus. Pääosissa nähtiin Woody Harrelson ja Kiefer Sutherland. Härkäratsastukseen taas liittyy John G. Avildsenin Kahdeksan sekuntia (1994), jossa Luke Perry esittää rodeolegenda Lane Frostia. 

Kirjallisuuden ja elokuvan välinen vuorovaikutus näkyy Robert Redfordin ohjaamassa Hevoskuiskaajassa (1998), jossa hän näyttelee myös pääosaa. Suurelta osin Montanaan sijoittuva elokuva perustuu englantilaisen Nicholas Evansin esikoisromaaniin, jonka hän oli kirjoittanut hevostenkouluttajalegenda Tom Brannamanin innoittamana. Tarinassa taitava hevostenkouluttaja auttaa ratsastusonnettomuudessa loukkaantunutta teiniä ja hevosta paranemaan sekä fyysisesti että henkisesti. Elokuva oli suosittu, mutta sen kuvausta hevosten kouluttamisesta on myös kritisoitu. 

Kirjallinen pohja on myös Stephen Frearsin elokuvalla Minne tuuli kuljettaa (1998), joka perustuu Max Evansin romaaniin The Hi Lo Country (1961). Kirjaa yritti pitkään filmata Sam Peckinpah, jonka oma nykylänkkäri on rodeokuvaus Junior Bonner (1972). 

Peckinpahille Evansin maskuliinisten pakkomielteiden kuvaus olisi ollutkin onnen omiaan, ja on harmi, että elokuvan päätyi lopulta ohjaamaan taitava, mutta joskus vähän pintapuolinen ammattimies Stephen Frears. Englantilainen Frears on tehnyt hienoja elokuvia amerikkalaisista aiheista (esimerkiksi Huijarit, yksi 1990-luvun parhaista rikoselokuvista), mutta tässä hän tuntuu turistilta, joka tarkkailee paikallisten tapoja. Cowboy-kulttuurin kuvaus ryyppäämisineen, tappeluineen ja epämääräisine naissuhteineen ei tunnu sisäistyneeltä. 

Frears onnistuu kuitenkin kertomaan toisen maailmansodan kummankin puolen kulkevan tarinan siististi ja tyylikkäästi. Visuaalisesti komea elokuva huutaa tulla nähdyksi valkokankaalta. Max Evansista on juttu toisaalla tässä lehdessä (linkki tässä). 

Hevoskuiskaaja ja Minne tuuli kuljettaa olivat 1990-luvun nykylänkkäribuumin viimeiset elokuvat, mutta samassa, usein melko kirjallisessa alalajissa jatkoi Ang Leen Brokeback Mountain (2005). Samana vuonna nähtiin myös Tommy Lee Jonesin Kolmesti kuopattu.

Juri Nummelin

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Dvd-arvostelu: Hostiles

Yrmy ratsuväkidraama Hostiles (USA 2017). Ohjaaja ja käsikirjoittaja: Stuart Cooper. Pääosissa: Christian Bale, Rosamund Pike, Wes Studi. 2 t 7 min. Saatavilla dvd:nä ja mm. Telia TV:ssa.  Stuart Cooper on aiemmissa ohjaustöissään ( Crazy Heart, Rautakaupunki, Black Mass ) osoittautunut mielenkiintoiseksi tekijäksi, jonka töitä leimaa miehinen ahdistus. Väkivalta purkautuu esiin vahvana draamallisena elementtinä, mutta samalla Cooper antaa näyttelijöille tilaa. Hyvä esimerkki tästä on myös Cooperin uusin elokuva, viime vuonna kansainvälisen ensi-iltansa saanut ratsuväkikuvaus Hostiles . On harmi, että näin hyvää elokuvaa ei tuotu Suomessa elokuvateattereihin, vaan se nähdään täällä vain suoratoisto- ja vuokrapalveluissa sekä dvd:nä. Elokuvan valmistuminen on hyvä esimerkki siitä, että länkkärit ja niiden tematiikka kiinnostavat tuottajia ja näyttelijöitä, mutta sama ei aina näy lippuluukuilla. Vuoten 1892 sijoittuvan Hostilesin pääosassa Christian Bale on väkivaltaisuudestaan tun

Esa Paloniemi: Arizona Ranger

  Tanskasta Arizonaan   Esa Paloniemi: Arizona Ranger. 349 s. Firma Piasteri 2021.   Oululaisen Esa Paloniemen (s. 1971) omakustanteisen romaanin pääosassa on tanskalainen Jens T. Holm. Nuori mies pakenee skandaalin vuoksi kotimaastaan ja työskentelee sekä kaivoksilla että karjapaimenena ennen päätymistään lainvartijaksi kesyttömään Arizonan territorioon.  Todellisten henkilöiden inspiroima teos sijoittuu peckinpahilaiseen saumaan, jolloin Villi länsi vetelee viimeisiään ja uusi tekniikan aikakausi tekee tuloaan. Osuvimpia kohtauksia ovat juuri vanhan ja uuden kohtaaminen. Karski cowboy hämmentyy, kun hänen pitäisi soittaa elämänsä ensimmäinen puhelu. Rosvot miettivät, pitäisikö heidän ryhtyä varastamaan pankkien sijasta autoja.  Tarina kulkee turhia viipyilemättä, joten Paloniemen kyydissä ei pitkästy. Miinuksina voi mainita ohueksi jäävät henkilöhahmot ja sen, että teos ei ota draamasta kaikkia tehoja irti. Yksi esimerkki: Holm on rangerina murtamassa kaivoslakkoja, vaikka tuntee sym

Quentin Tarantino: Once Upon A Time in Hollywood

  Tarantinon romaani on osittain länkkäri Quentin Tarantino: Once Upon A Time in Hollywood. Suom. Juha Ahokas. 392 s. Like 2021. Kulttiohjaaja Quentin Tarantinon romaanista Once Upon a Time in Hollywood puhuttiin etukäteen paljon enemmän kuin sen lopulta ilmestyttyä. Ilmeisesti kirja oli lähes kaikille jonkin sortin pettymys, vaikka varmasti moni suhtautui siihen jo etukäteenkin epäillen. Tarantino on parhaimmillaan loistava elokuvantekijä, mutta hänen uransa on ollut epätasainen. Lisäksi Tarantinon tapa rakentaa pitkä dialogi on nimenomaan elokuvallista, ei proosallista. Once Upon A Time in Hollywood -elokuva, johon romaani perustuu, oli tietysti luonnollista jatketta Tarantinon aiemmalle työlle. Hän on elokuvissaan aina kierrättänyt ideoita ja kohtauksia vanhoista suttuisista sivukatujen leffateattereissa pyörineistä leffoista: länkkäreistä, sotaelokuvista, kaahausta ja tissejä tarjoilevista rikosfilmeistä... Ylipäätään häntä on innoittanut eksploitaatioryönä, ja hän on harvoista 1