Siirry pääsisältöön

Max Evans: The Hi Lo Country


Kirjailija Max Evansia käsittelevän artikkelin alkua: 

Suomentamattomia länkkäriklassikoja 5: 

Max Evans: The Hi Lo Country


Nykylänkkäri on ongelmallinen käsite. Länkkärin, westernin, lajityyppi on yleensä kytketty rajaseutuun, ja rajaseutu, frontier, on historiallisesti muuttuva. Enää rajaseutua ei ole, ole ollut pitkään aikaan. Kaikki on valloitettu. Monet länkkärithän kertovat siitä epämääräisestä tuskasta, joka syntyy, kun ei ole mitään valloitettavaa. 

Mistä nykylänkkäri sitten voisi kertoa, jos se kertoo ajasta, jolloin rajaseutua ei enää ole? 

Max Evansin tuotanto on yksi vastaus. Evansin kirjojen länkkäriluonnetta tuskin kukaan kiistää, ja hänen romaaneistaan tehdyt elokuvat luokitellaan käytännössä aina länkkäreiksi, vaikka niissä liikutaankin kirjoitusajassa tai aivan lähimenneisyydessä, Evansin tapauksessa 1930- ja 1940-luvuilla. Tällainen on esimerkiksi Evansin ehkä tunnetuin romaani, The Hi Lo Country, josta valmistui elokuva osana 1990-luvun länkkäribuumia. Siinä seurataan parin cowboyn elämää Texasissa toisen maailmansodan molemmin puolin. Cowboyt kieltäytyvät alistumasta työelämän muutoksiin, ratsastavat aina hevosilla ja viettävät vapaa-aikansa ryypäten ja tapellen. 

Samanlainen oli myös Max Evans (1924-2020) itse. Hän totisesti eli elämän, josta syntyy kirjailija. Evansin isä oli perustanut läntiseen Texasiin Humble-nimisen kaupungin, jossa Evanskin syntyi. Hän oli laman lapsi ja hän joutui pienestä pitäen osallistumaan ruoan hankkimiseen (tsek elämäkerrasta lisää). Samalla hän oppi ratsastamaan jo hyvin nuorena. 

Evans työskenteli rancheilla Texasissa 12-vuotiaasta alkaen, ja hänen opastajinaan oli miehiä, jotka olivat olleet cowboyna jo 1880-luvulla. Evansin teoksissa onkin vahva elävä yhteys alkuperäiseen Villiin länteen, ja ylipäätään karut, kurjatkin olot näkyvät niissä tuoreena ja elävänä kudoksena. Evans on itse sanonut, että lama-aika oli hyvää aikaa kasvaa, koska silloin piti todella tehdä kaikkensa, että jäi henkiin ja auttoi muitakin pysymään elossa.

Evans osallistui toiseen maailmansotaan Normandian maihinnoususta alkaen. Sodasta hän kertoo laajassa 1990-luvun romaanissaan Bluefeather Fellini. Myöhemmin hän elätti itseään myymällä maalaamiaan tauluja. Evans vaikuttaa olleen ekspressionistinen ja jossain määrin naivistinen cowboy-aiheiden tallentaja. 

Itseoppinut Evans tosin onnistui myymään taulunsa pois ennen kuin hän tutustui toiseen taiteilijaan, potawatomi-intiaani Woody Crumboon. Tämä kehotti Evansia tekemään tauluistaan usean kappaleen printtejä, jolloin Evansin tulot tauluistaan kasvoivat. Evans hylkäsi kuvataiteen ryhtyessään kirjailijaksi, mutta hänen taulunsa tekevät edelleen kauppansa. 

Myöhemmin Evans elätti itseään kaivamalla kultaa ja myymällä valtauksensa ja yrittämällä salakuljettaa kultaa Meksikosta. Lisäksi hän saattoi osallistua rodeokilpailuihin. 

Evansin käsitys hauskanpidosta varsinkin nuorena oli hillitön ryyppäys, joka saattoi johtaa vaikkapa siihen, että hän hajotti ystävineen lähiasukkaiden postilaatikoita. Joistain kaupungeista, joissa Evans asui, hän joutui muuttamaan muiden asukkaiden painostuksesta. Ryyppäys on oleellinen osa Evansin romaaneja, varsinkin The Hi Lo Countrya, jossa ollaan baarissa tuon tuosta. 

Lisäksi Evansin suvussa oli selvänäkijöitä, jotka olivat syntyperältään osittain intiaaneja, ja Max Evans muistelee hänestä kirjoitetussa elämäkerrassa, että hänelläkin oli selvänäön kyky, jota hän harjoitti parin vuoden ajan, mutta pyysi sitten maagisia voimia omaavaa tätiään ottamaan kyvyn pois. Hän ei muuten pystynyt keskittymään työhönsä. Selvänäkijät ja vastaavat hahmot myös esiintyvät taajaan Evansin kirjoissa, jotka muutoin ovat yleisilmeeltään realistisia. 

Evans ystävystyi ohjaaja Sam Peckinpahin kanssa. He olivat selvästi sukulaissieluja: kummatkin haistattivat säännöille ja sopivaisuuksille pitkät ja nauttivat viinasta ja tappeluista. Evansin kerrotaan murtaneen Peckinpahin nilkan, vaikka hän yritti sanojensa mukaan murtaa ohjaajan niskaa. 

Peckinpah ei saanut tuottajia kiinnostumaan ideastaan tehdä elokuva The Hi Lo Countrysta, mutta Evansin voi nähdä Balladi Cable Hoguesta -elokuvassa postivaunujen apukuskina. Evans oli käynyt ystävänsä elokuvan kuvauksissa eikä voinut vastustaa kiusausta, kun Peckinpah oli ehdottanut, että karun näköinen Evans voisi näyttäytyä kuvassa. 

Juri Nummelin

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Dvd-arvostelu: Hostiles

Yrmy ratsuväkidraama Hostiles (USA 2017). Ohjaaja ja käsikirjoittaja: Stuart Cooper. Pääosissa: Christian Bale, Rosamund Pike, Wes Studi. 2 t 7 min. Saatavilla dvd:nä ja mm. Telia TV:ssa.  Stuart Cooper on aiemmissa ohjaustöissään ( Crazy Heart, Rautakaupunki, Black Mass ) osoittautunut mielenkiintoiseksi tekijäksi, jonka töitä leimaa miehinen ahdistus. Väkivalta purkautuu esiin vahvana draamallisena elementtinä, mutta samalla Cooper antaa näyttelijöille tilaa. Hyvä esimerkki tästä on myös Cooperin uusin elokuva, viime vuonna kansainvälisen ensi-iltansa saanut ratsuväkikuvaus Hostiles . On harmi, että näin hyvää elokuvaa ei tuotu Suomessa elokuvateattereihin, vaan se nähdään täällä vain suoratoisto- ja vuokrapalveluissa sekä dvd:nä. Elokuvan valmistuminen on hyvä esimerkki siitä, että länkkärit ja niiden tematiikka kiinnostavat tuottajia ja näyttelijöitä, mutta sama ei aina näy lippuluukuilla. Vuoten 1892 sijoittuvan Hostilesin pääosassa Christian Bale on väkivaltaisuudestaan tun

Esa Paloniemi: Arizona Ranger

  Tanskasta Arizonaan   Esa Paloniemi: Arizona Ranger. 349 s. Firma Piasteri 2021.   Oululaisen Esa Paloniemen (s. 1971) omakustanteisen romaanin pääosassa on tanskalainen Jens T. Holm. Nuori mies pakenee skandaalin vuoksi kotimaastaan ja työskentelee sekä kaivoksilla että karjapaimenena ennen päätymistään lainvartijaksi kesyttömään Arizonan territorioon.  Todellisten henkilöiden inspiroima teos sijoittuu peckinpahilaiseen saumaan, jolloin Villi länsi vetelee viimeisiään ja uusi tekniikan aikakausi tekee tuloaan. Osuvimpia kohtauksia ovat juuri vanhan ja uuden kohtaaminen. Karski cowboy hämmentyy, kun hänen pitäisi soittaa elämänsä ensimmäinen puhelu. Rosvot miettivät, pitäisikö heidän ryhtyä varastamaan pankkien sijasta autoja.  Tarina kulkee turhia viipyilemättä, joten Paloniemen kyydissä ei pitkästy. Miinuksina voi mainita ohueksi jäävät henkilöhahmot ja sen, että teos ei ota draamasta kaikkia tehoja irti. Yksi esimerkki: Holm on rangerina murtamassa kaivoslakkoja, vaikka tuntee sym

Quentin Tarantino: Once Upon A Time in Hollywood

  Tarantinon romaani on osittain länkkäri Quentin Tarantino: Once Upon A Time in Hollywood. Suom. Juha Ahokas. 392 s. Like 2021. Kulttiohjaaja Quentin Tarantinon romaanista Once Upon a Time in Hollywood puhuttiin etukäteen paljon enemmän kuin sen lopulta ilmestyttyä. Ilmeisesti kirja oli lähes kaikille jonkin sortin pettymys, vaikka varmasti moni suhtautui siihen jo etukäteenkin epäillen. Tarantino on parhaimmillaan loistava elokuvantekijä, mutta hänen uransa on ollut epätasainen. Lisäksi Tarantinon tapa rakentaa pitkä dialogi on nimenomaan elokuvallista, ei proosallista. Once Upon A Time in Hollywood -elokuva, johon romaani perustuu, oli tietysti luonnollista jatketta Tarantinon aiemmalle työlle. Hän on elokuvissaan aina kierrättänyt ideoita ja kohtauksia vanhoista suttuisista sivukatujen leffateattereissa pyörineistä leffoista: länkkäreistä, sotaelokuvista, kaahausta ja tissejä tarjoilevista rikosfilmeistä... Ylipäätään häntä on innoittanut eksploitaatioryönä, ja hän on harvoista 1