Siirry pääsisältöön

David Grann: Killers of the Flower Moon

 


Tehokkaasti ja hyytävästi osagejen kansanmurhasta


David Grann: Killers of the Flower Moon. Öljymurhat ja FBI:n synty (2017). Suom. Ari Väntänen. Otava 2023. 

Martin Scorsesen ensimmäiseksi länkkäriksi sanotun elokuvan Killers of the Flower Moonin (Ruudinsavun arvostelu luettavissa täällä) tarina on jo monille tuttu, mutta tutkivan toimittajan David Grannin alkuperäiskirja tarjoaa siitä vähemmän yksilökeskeisen ja laajemman tulkinnan. Laatulehti New Yorkerissa työskentelevän Grannin teos edustaa amerikkalaista journalistista tietokirjoittamista parhaimmillaan. Se edustaa myös tosirikoskirjoittamista parhaimmillaan, täysin vailla lajille tyypillistä sensaationhakuisuutta. Samalla laajasti ja tasapainoisesti arkistomateriaalia ja haastatteluja käyttävä kirja tempaisee mukaansa kuin paraskin dekkari.  

Kyse on Amerikan valloituksen ja alkuperäisväestön järjestelmällisen tuhoamisen viimeisistä iskuista. Usein ajatellaan, että lännen valloittamiseen liittyvät väärinkäytökset tapahtuivat 1800-luvulla, mutta Grannin kirja osoittaa, että Villin lännen henki eli vahvana vielä 1920- ja 1930-luvuilla, jolloin intiaanien oikeuksista piittaamattomat maanomistajat, kapitalistit ja pyssynheiluttajat saivat mellastaa täysin vapaasti. 

Vaikka Killers of the Flower Moon kertookin myös FBI:n syntytarinan ja näyttää, että osa intiaaneja tappaneista rikollisista saatiin kiinni, suurta osaa ei kuitenkaan koskaan edes epäilty, vaan intiaanien kuolemat vain merkittiin tapaturmaisiksi tai omista syistä, esimerkiksi alkoholismista, johtuviksi. 

Kuten sanottu, tarina on jo monille tuttu, mutta sen pitäisi olla tuttu vielä useammalle. 1800-luvun viimeisten intiaanisotien jälkeen osaget saavat syrjäisen ja kallioisen reservaatin Oklahomasta, koska arvellaan, että alue ei valkoisia kiinnosta. Sieltä löytyy kuitenkin öljyä 1920-luvulla, ja osaget rikastuvat – periaatteessa. Heitä nimittäin holhotaan eivätkä he saa itse käyttää omia rahojaan, vaan joutuvat kysymään lupaa ostoksiinsa tai vähintään hyväksyttämään ne jälkikäteen valkoisilla edunvalvojilla. 

Häikäilemättömät valkoiset käyttävät tilannetta hyväkseen ja menevät naimisiin osage-naisten kanssa ja alkavat joko myrkyttää näitä hitaasti tai tappavat nämä ja heidän sukulaisensa suorasukaisesti. Kirjan keskeisessä osassa on William Hale -niminen suurmaanomistaja, joka punoo ympärilleen valtavan verkon erilaisia bulvaaneja, joiden avulla hän vähitellen saa öljymaat omaan huomaansa, sekä tappelijoita, jotka hoitavat joitain varsin kylmäverisiä murhia. Yksi talo räjäytetään pommilla. 

Hale ei tapa ainoastaan intiaaneja, vaan myös näitä pyrkimään auttavia valkoisia, lakimiehiä ja muita. Ei ihme, että osagejen parissa vuosia on kutsuttu Kauhujen vuosiksi. 

Elokuva eroaa kirjasta parissakin suhteessa. Elokuvassa Leonardo DiCaprion esittämä Ernest Burkhart – tomppeli, jota sukulaismies Hale manipuloi – on käytännössä pääosassa, kirjassa hän on pienemmässä roolissa eikä hänen roolinsa osage-vaimonsa Mollie Burkhartin myrkytyksessä ole tarinan keskiössä. Lisäksi elokuva kertoo systemaattisesta murhaamisesta jo alun pitkässä montaasissa, mutta Grann panttaa kattavan kuvan muodostumista vasta kirjan loppuun. 

Myös FBI:n syntyprosessi kuvataan kirjassa elokuvaa laajemmin. Kiinnostavasti Grann kuvaa 1900-luvun alun yhteiskuntaa, jossa poliisit ja sheriffit ovat ammattitaidottomia ja korruptoituja. Yksityisetsivän ammatti kukoistaa, koska ihmiset eivät saa oikeutta yhteiskunnalta, mutta samalla yksityisetsivät ovat vielä alttiimpia korruptiolle – Hale käyttää heitäkin hyväkseen, lähinnä pimittääkseen todistusaineistoa teettämistään murhista. 

Modernein menetelmin toimiva liittovaltion poliisi täyttää tätä tyhjiötä, ja samalla sen johtaja J. Edgar Hoover käyttää osage-murhien tuomaa julkisuutta hyväkseen ja tarttuu valtaansa moneksi vuosikymmeneksi muuttuakseen lopulta yhtä häikäilemättömäksi diktaattoriksi.  

Yhdeksi kirjan sankareista nousee agentti Tom White, entinen sheriffi. Hän on ollut selvästi aikansa tolkun ihminen, joka vastustaa kuolemantuomiota ja toimii järjestelmällisesti ja johdonmukaisesti saadakseen osageille oikeutta. Hänkin kokee lopulta, että asiat eivät lopulta menneet niin kuin olisi pitänyt, ja yrittää kirjoittaa aiheesta omaa kirjaa osage-taustaisen lännenkirjailijan Fred Groven kanssa, mutta hanke jää kesken Whiten sairastellessa. 

Kirjaa ja Scorsesen elokuvaa on välillä kritisoitu siitä, että niissä korostuu valkoisen valtaväestön näkökulma. Vaikka Grann antaa osageille paljon äänivaltaa kirjassa, tarinaa ei kerrota heidän näkökulmastaan – tai osaget eivät itse kerro sitä. Tuntematta asiaa juurikaan veikkaisin, että osage-tutkijat ovat kirjoittaneet asiasta useitakin kirjoja. Ne eivät vain ole päässeet valtajulkisuuteen samalla tavalla kuin Grannin kirja, josta tehtiin paljon huomiota saanut elokuva ja jolle itselleen myönnettiin Amerikan rikoskirjailijan yhdistyksen jakama Edgar-palkinto vuoden parhaana tosirikoskirjana. 

Kritiikin kohteena ei tulisi kuitenkaan tällöin olla David Grann tai Scorsese, vaan pikemminkin järjestelmä, joka pitää intiaanien ja muiden vähemmistöjen ääntä piilossa.  

Juri Nummelin

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Dvd-arvostelu: Hostiles

Yrmy ratsuväkidraama Hostiles (USA 2017). Ohjaaja ja käsikirjoittaja: Stuart Cooper. Pääosissa: Christian Bale, Rosamund Pike, Wes Studi. 2 t 7 min. Saatavilla dvd:nä ja mm. Telia TV:ssa.  Stuart Cooper on aiemmissa ohjaustöissään ( Crazy Heart, Rautakaupunki, Black Mass ) osoittautunut mielenkiintoiseksi tekijäksi, jonka töitä leimaa miehinen ahdistus. Väkivalta purkautuu esiin vahvana draamallisena elementtinä, mutta samalla Cooper antaa näyttelijöille tilaa. Hyvä esimerkki tästä on myös Cooperin uusin elokuva, viime vuonna kansainvälisen ensi-iltansa saanut ratsuväkikuvaus Hostiles . On harmi, että näin hyvää elokuvaa ei tuotu Suomessa elokuvateattereihin, vaan se nähdään täällä vain suoratoisto- ja vuokrapalveluissa sekä dvd:nä. Elokuvan valmistuminen on hyvä esimerkki siitä, että länkkärit ja niiden tematiikka kiinnostavat tuottajia ja näyttelijöitä, mutta sama ei aina näy lippuluukuilla. Vuoten 1892 sijoittuvan Hostilesin pääosassa Christian Bale on väkivaltaisuudestaan...

Elokuva-arvostelu: Bone Tomahawk

Bone Tomahawk (USA 2015). Ohjaus & käsikirjoitus: S. Craig Zahler. Näyttelijät: Kurt Russell, Patrick Wilson, Matthew Fox, Richard Jenkins ja Lili Simmons. Lännenelokuva on olleet jo kauan kuollut ja kuopattu. Silti laadukkaita lännenelokuvia tehdään jatkuvasti. Joskus aivan odottamattomat tekijät pääsevät yllättämään positiivisesti. Näin on laita erityisesti vuonna 2015 valmistuneessa Bone Tomahawkissa, jonka on ohjannut ja käsikirjoittanut S. Graig Zahler. Kyseessä on miehen debyyttiohjaus. Aiemmin hän on saavuttanut mainetta lähinnä kirjoittamalla synkän ja palkitun lännenromaanin A Congregation of Jackals (2010). Kun kaikki näyttelijätkin ovat melko tuntemattomia kaupungin sheriffiä esittävää Kurt Russellia lukuun ottamatta, miljöö on melko vaatimaton, aluksi pimeä ja lopulta tyhjä, niin elokuva haiskahtaa jo kauas pienen budjetin tuotannolta. Elokuva onkin toteutettu vain 1,8 miljoonalla taalalla. Tästä summasta Kurt Russell lienee ahmaissut suurimman osan. Vertailun vuoksi ...

Elokuva-arvostelu: In a Valley of Violence

Väkivallan alhossa In a Valley of Violence (USA 2016). Ohjaus ja käsikirjoitus: Ti West. Pääosissa: Ethan Hawke, John Travolta, Taissa Farmiga.  Ohjaaja-käsikirjoittaja Ti Westin filmografiassa pääpaino on kauhuleffoissa. Hyppy In a Valley of Violence -elokuvan maailmaan on hänelle siis samalla genren vaihdos. Tarinassa yksinäinen mies, Paul (Ethan Hawke), koirineen on matkalla Meksikoon, kun hän törmää pikkukaupungin läpi kulkiessaan rettelöitsijään, paikallisen sheriffin (John Travolta) Gilly-poikaan (James Ransone). Paul ei provosoidu pahemmin, vaan päätyy vain tinttaamaan uhittelijaa nenään, kylpee pikaisesti paljussa ja poistuu paikalta. Gilly ei tyydy tähän, vaan lähtee seuraamaan Paulia ja hyökkää apureineen tämän kimppuun yön pimeydessä. Miehen koira tapetaan, ja hänet itsensä työnnetään alas rotkoon. Aamulla Paul kuitenkin tointuu kivikolta ja lähtee lähes vahingoittumattomana kostoretkelle. Kyse on siis varsin yksinkertaisesta, tavanomaisesta ja tyylipuhtaasta kerto...