Siirry pääsisältöön

Elokuva-arvostelu: Bone Tomahawk

Bone Tomahawk (USA 2015). Ohjaus & käsikirjoitus: S. Craig Zahler. Näyttelijät: Kurt Russell, Patrick Wilson, Matthew Fox, Richard Jenkins ja Lili Simmons.

Lännenelokuva on olleet jo kauan kuollut ja kuopattu. Silti laadukkaita lännenelokuvia tehdään jatkuvasti. Joskus aivan odottamattomat tekijät pääsevät yllättämään positiivisesti. Näin on laita erityisesti vuonna 2015 valmistuneessa Bone Tomahawkissa, jonka on ohjannut ja käsikirjoittanut S. Graig Zahler. Kyseessä on miehen debyyttiohjaus. Aiemmin hän on saavuttanut mainetta lähinnä kirjoittamalla synkän ja palkitun lännenromaanin A Congregation of Jackals (2010). Kun kaikki näyttelijätkin ovat melko tuntemattomia kaupungin sheriffiä esittävää Kurt Russellia lukuun ottamatta, miljöö on melko vaatimaton, aluksi pimeä ja lopulta tyhjä, niin elokuva haiskahtaa jo kauas pienen budjetin tuotannolta. Elokuva onkin toteutettu vain 1,8 miljoonalla taalalla. Tästä summasta Kurt Russell lienee ahmaissut suurimman osan. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että The Hateful Eight, jossa Kurt Russell ja hänen viiksensä ovat yhtä näkyvästi esillä ja jota filmattiin samoihin aikoihin, toteutettiin 44 miljoonalla.
Elokuvan alku on raaka. Ensin murhaavat valkoiset ja sitten intiaanit, joiden vertaisia silkkaa pahuutta uhkuvia olentoja, on vain harvoin valkokankaalla nähty. Kyse ei todellakaan ole mistään uljaista tasankojen sotureista, vaan synkistä lahkolaisista, lähes luolamiesten tasolla olevista ihmisolennoista.
Shokkialoituksen jälkeen siirrytään kaupunkimiljööseen, jossa on edelleen kurjaa ja ankeaa, mutta kuitenkin päällisin puolin turvallista. Kun intiaanit tulevat kyläilemään, on turvallisuudentunne kuitenkin mennyttä. Pian ollaankin taas aavikolla, ja sinne jäädään melkein koko elokuvan loppuajaksi. Aavikolla tapahtuu myös perinteinen välienselvittely, mutta loppuratkaisu ei ole ihan ennustettavimmasta päästä.
Vaikka elokuvan juoni on loppujen lopuksi melko perinteinen, se ei ole kuitenkaan mikään keskivertotuotos, vaan yksi tämän vuosituhannen merkittävimmistä lännenelokuvista. Kyse ei ole siitä, mitä kerrotaan, vaan miten kerrotaan ja, ennen kaikkea, mitä valkokankaalla tai ruudulla näytetään.
Raakuus ja verenvuodatus eivät ole ihan uusia asioita valkokankailla. Lännenelokuvissa kova väkivalta on kuitenkin harvinaisempaa, vaikka länkkäreihin sen luulisi ensimmäisten joukossa juurtuneen.
Bone Tomahawkin vakivaltakohtaukset ovat kuitenkin niin realistisia ja pikkutarkasti kuvattuja, että kaiken jo nähnyt länkkärifanikin saattaa nostaa kädet silmilleen pahimpien kohtausten aikana. Kyse on ihan eri asiasta kuin esimerkiksi Leonen tai Peckinpahin elokuvien veribaletista. Tässä näytetään se, kuinka kaikki oikeasti tapahtuu. Onko tämä itsearvoista mässäilyä? Ei ole! Tappo on tappo, ja jos tappamisen aikana veri lentää, niin miksi se ei saisi tuntua ja näkyä.
Toinen tekijä, joka nostaa huimasti elokuvan arvoa, ovat elokuvan intiaanit. Nämä salaperäiset murhamiehet ovat aidosti pelottavia, kuin jostain alitajunnasta putkahtaneita, arvaamattomia ja säälimättömiä olentoja, joiden olemassaololle e löydy selitystä. Vastaavia pahuuden ruumiillistumia on esiintynyt ehkä joissakin japanilaisissa kauhuelokuvissa. Ensimmäisenä tulee mieleen The Ring (2002).
Vaikka elokuvalla on poikkeuksellisia piirteitä, jotka nostavat sen arvoa, niin ei Bone Tomahawk silti mikään mestariteos ole. Elokuvan alkupuoli laahaa ja kulissikaupungin halvahkot lavasteet pistävät silmään. Elokuvan melko nimettömät näyttelijät, jotka ovat ansioituneet lähinnä TV-sarjoista, vetävät roolinsa ammattitaidolla läpi.
Vakuuttavin kaikista, jopa Kurt Russellia parempi, on sheriffin hieman höppänää avustajaa esittävä Richard Jenkins. Vähiten vakuuttava on Lili Simmons, joka onnistuu söpöilemään lähes tilanteessa kuin tilanteessa. Eniten elokuvassa kuitenkin tökkii lopetuksen keveys, joka on vahvassa ristiriidassa elokuvan hengen kanssa.
Mutta kukapa olisi uskonut, että esimerkiksi 1980-luvun alussa tähtikartalle ponnahtanut Kurt Russell tekee uransa vakuuttavinta jälkeä 2000-luvulla? Entä mihin S. Craig Zahler vielä urallaan yltää? Seuraavat elokuvat kertovat, oliko tämä onnistuminen sattumaa vai osoitus poikkeuksellisesta lahjakkuudesta.
Janne Viitala

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Dvd-arvostelu: Hostiles

Yrmy ratsuväkidraama Hostiles (USA 2017). Ohjaaja ja käsikirjoittaja: Stuart Cooper. Pääosissa: Christian Bale, Rosamund Pike, Wes Studi. 2 t 7 min. Saatavilla dvd:nä ja mm. Telia TV:ssa.  Stuart Cooper on aiemmissa ohjaustöissään ( Crazy Heart, Rautakaupunki, Black Mass ) osoittautunut mielenkiintoiseksi tekijäksi, jonka töitä leimaa miehinen ahdistus. Väkivalta purkautuu esiin vahvana draamallisena elementtinä, mutta samalla Cooper antaa näyttelijöille tilaa. Hyvä esimerkki tästä on myös Cooperin uusin elokuva, viime vuonna kansainvälisen ensi-iltansa saanut ratsuväkikuvaus Hostiles . On harmi, että näin hyvää elokuvaa ei tuotu Suomessa elokuvateattereihin, vaan se nähdään täällä vain suoratoisto- ja vuokrapalveluissa sekä dvd:nä. Elokuvan valmistuminen on hyvä esimerkki siitä, että länkkärit ja niiden tematiikka kiinnostavat tuottajia ja näyttelijöitä, mutta sama ei aina näy lippuluukuilla. Vuoten 1892 sijoittuvan Hostilesin pääosassa Christian Bale on väkivaltaisuudestaan tun

Esa Paloniemi: Arizona Ranger

  Tanskasta Arizonaan   Esa Paloniemi: Arizona Ranger. 349 s. Firma Piasteri 2021.   Oululaisen Esa Paloniemen (s. 1971) omakustanteisen romaanin pääosassa on tanskalainen Jens T. Holm. Nuori mies pakenee skandaalin vuoksi kotimaastaan ja työskentelee sekä kaivoksilla että karjapaimenena ennen päätymistään lainvartijaksi kesyttömään Arizonan territorioon.  Todellisten henkilöiden inspiroima teos sijoittuu peckinpahilaiseen saumaan, jolloin Villi länsi vetelee viimeisiään ja uusi tekniikan aikakausi tekee tuloaan. Osuvimpia kohtauksia ovat juuri vanhan ja uuden kohtaaminen. Karski cowboy hämmentyy, kun hänen pitäisi soittaa elämänsä ensimmäinen puhelu. Rosvot miettivät, pitäisikö heidän ryhtyä varastamaan pankkien sijasta autoja.  Tarina kulkee turhia viipyilemättä, joten Paloniemen kyydissä ei pitkästy. Miinuksina voi mainita ohueksi jäävät henkilöhahmot ja sen, että teos ei ota draamasta kaikkia tehoja irti. Yksi esimerkki: Holm on rangerina murtamassa kaivoslakkoja, vaikka tuntee sym

Quentin Tarantino: Once Upon A Time in Hollywood

  Tarantinon romaani on osittain länkkäri Quentin Tarantino: Once Upon A Time in Hollywood. Suom. Juha Ahokas. 392 s. Like 2021. Kulttiohjaaja Quentin Tarantinon romaanista Once Upon a Time in Hollywood puhuttiin etukäteen paljon enemmän kuin sen lopulta ilmestyttyä. Ilmeisesti kirja oli lähes kaikille jonkin sortin pettymys, vaikka varmasti moni suhtautui siihen jo etukäteenkin epäillen. Tarantino on parhaimmillaan loistava elokuvantekijä, mutta hänen uransa on ollut epätasainen. Lisäksi Tarantinon tapa rakentaa pitkä dialogi on nimenomaan elokuvallista, ei proosallista. Once Upon A Time in Hollywood -elokuva, johon romaani perustuu, oli tietysti luonnollista jatketta Tarantinon aiemmalle työlle. Hän on elokuvissaan aina kierrättänyt ideoita ja kohtauksia vanhoista suttuisista sivukatujen leffateattereissa pyörineistä leffoista: länkkäreistä, sotaelokuvista, kaahausta ja tissejä tarjoilevista rikosfilmeistä... Ylipäätään häntä on innoittanut eksploitaatioryönä, ja hän on harvoista 1