Seitsemän rohkeaa ratsastaa jälleen
The Magnificent Seven (USA 2016). Ohjaus Antoine Fuqua. Käsikirjoitus Nic Pizzolatto ja Richard Wenk. Näyttelijät Denzel Washington, Chris Pratt, Ethan Hawke, Vincent D'Onofrio, Peter Sarsgaard, Byung Hun Lee ja Manuel Garcia-Rulfo. Suomen ensi-ilta: 23.9.2016.
Akira Kurosawan ja Shinobu Hashimoton tarinaa Seitsemän samuraita -klassikkoon on varioitu muissa elokuvissa vapaasti. Ensimmäisenä ehti vuonna 1960 John Sturges elokuvallaan 7 rohkeata miestä, sitten Roger Corman tuottamallaan scifi-muunnelmalla Vaarojen planeetta (1980), sen jälkeen asialla oli Bruno Mattei barbaarielokuvallaan 7 taistelijaa (1983), ja lopulta John Lasseter animaatiollaan Ötökän elämää (1998). Kurosawan elokuvaan perustuu myös vuonna 2004 tehty anime-sarja.
Uusin versio on Antoine Fuquan ohjaama The Magnificent Seven, joka tuli Suomen teattereihin alkusyksyllä 2016. Tarina elää ilmeisesti sen verran omaa elämäänsä, että Kurosawa ja Sturges on jätetty pois Fuquan elokuvan alkuteksteistä.
Magnificent Seven ei siis itse johdattele historiansa äärelle, se pitää katsojan itse tuntea. Uusi elokuva muistuttaa monin tavoin Sturgesin "alkuperäistä" elokuvaa, mutta siitä muistuttaa käytännössä vain lopputekstien aikana soiva 60-luvun elokuvan tunnari. Reipashenkinen ja kohottava tunnari tuntuisikin väärältä 2010-luvulla, jolloin länkkäritkin ovat kirskahtelevan action-henkisiä.
Alkuteksteissä käsikirjoittajana vilahtava Nic Pizzolatto herättää mielenkiinnon. Pizzolatto loi ja käsikirjoitti True Detective -tv-sarjan kummatkin tuotantokaudet (joista ensimmäistä kehuivat "kaikki", mutta toista ei katsonut enää juuri kukaan), ja hänen rikosromaaninsa Galveston oli omaperäinen noir-kirja. Toisena käsikirjoittajana on selvästi vanhojen toimintaklassikoiden uusintaversioihin erikoistunut Richard Wenk (Expendables 2, The Equalizer, The Mechanic).
Katsoja voi vain arvailla, mikä kulloinkin on kirjoittajien panosta tarinaan, mutta ainakin elokuva alkaa kiinnostavasti. Vaikuttaa siltä, että elokuvalla olisi jotain sanottavaa kapitalismin tulosta Villiin länteen ja Amerikkaan, mutta lopulta tämä puoli alkaa tuntua päälleliimatulta tarinassa, jossa mieluummin keskitytään isoihin räjäytyksiin ja ammuskeluihin. Loppukliimaksin taistelu on melkein kuin Peter Jacksonin Sormusten herra -elokuvista, sen verran kovaa Fuqua vyöryttää tapahtumia.
Elokuvassa on joitain muitakin kiinnostavia sivupolkuja ja teemoja, kuten Ethan Hawken esittämän vanhan pyssysankarin ja hänen apurinsa Billy Rocksin (Lee Byung-hun) mahdollinen homoseksuaalinen suhde. Tähän ei kuitenkaan juuri paneuduta, vaikka 2010-luvulla luulisi moisen olevan mahdollista. Sama koskee rasismia, jota elokuvan maailmassa ei käytännössä ole. Pääosassa on yksiulotteinen Denzel Washington, joka esittää monista 1950-luvun jälkeen tehdyistä lännenelokuvista tuttua kylmää ja kyynistä ammattitappajahahmoa. Toki on edistysaskel, jos afrikkalais-amerikkalainen päähenkilö on täysin tasaveroinen muiden hahmojen rinnalla.
Antoine Fuqua tunnetaan persoonattomana, mutta taitavana toiminta- ja jännityselokuvien ohjaajana eikä Magnificent Sevenkään varsinaisesti huono ole. Sen vain soisi olevan omaperäisempi ja vähemmän katsojien tottumuksia kosiskeleva. Kiinnostavaa on joka tapauksessa nähdä, poikiiko ilmeisen suosituksi osoittautunut elokuva lisää klassisten länkkärien uusintaversioita.
Juri Nummelin
The Magnificent Seven (USA 2016). Ohjaus Antoine Fuqua. Käsikirjoitus Nic Pizzolatto ja Richard Wenk. Näyttelijät Denzel Washington, Chris Pratt, Ethan Hawke, Vincent D'Onofrio, Peter Sarsgaard, Byung Hun Lee ja Manuel Garcia-Rulfo. Suomen ensi-ilta: 23.9.2016.
Akira Kurosawan ja Shinobu Hashimoton tarinaa Seitsemän samuraita -klassikkoon on varioitu muissa elokuvissa vapaasti. Ensimmäisenä ehti vuonna 1960 John Sturges elokuvallaan 7 rohkeata miestä, sitten Roger Corman tuottamallaan scifi-muunnelmalla Vaarojen planeetta (1980), sen jälkeen asialla oli Bruno Mattei barbaarielokuvallaan 7 taistelijaa (1983), ja lopulta John Lasseter animaatiollaan Ötökän elämää (1998). Kurosawan elokuvaan perustuu myös vuonna 2004 tehty anime-sarja.
Uusin versio on Antoine Fuquan ohjaama The Magnificent Seven, joka tuli Suomen teattereihin alkusyksyllä 2016. Tarina elää ilmeisesti sen verran omaa elämäänsä, että Kurosawa ja Sturges on jätetty pois Fuquan elokuvan alkuteksteistä.
Magnificent Seven ei siis itse johdattele historiansa äärelle, se pitää katsojan itse tuntea. Uusi elokuva muistuttaa monin tavoin Sturgesin "alkuperäistä" elokuvaa, mutta siitä muistuttaa käytännössä vain lopputekstien aikana soiva 60-luvun elokuvan tunnari. Reipashenkinen ja kohottava tunnari tuntuisikin väärältä 2010-luvulla, jolloin länkkäritkin ovat kirskahtelevan action-henkisiä.
Alkuteksteissä käsikirjoittajana vilahtava Nic Pizzolatto herättää mielenkiinnon. Pizzolatto loi ja käsikirjoitti True Detective -tv-sarjan kummatkin tuotantokaudet (joista ensimmäistä kehuivat "kaikki", mutta toista ei katsonut enää juuri kukaan), ja hänen rikosromaaninsa Galveston oli omaperäinen noir-kirja. Toisena käsikirjoittajana on selvästi vanhojen toimintaklassikoiden uusintaversioihin erikoistunut Richard Wenk (Expendables 2, The Equalizer, The Mechanic).
Katsoja voi vain arvailla, mikä kulloinkin on kirjoittajien panosta tarinaan, mutta ainakin elokuva alkaa kiinnostavasti. Vaikuttaa siltä, että elokuvalla olisi jotain sanottavaa kapitalismin tulosta Villiin länteen ja Amerikkaan, mutta lopulta tämä puoli alkaa tuntua päälleliimatulta tarinassa, jossa mieluummin keskitytään isoihin räjäytyksiin ja ammuskeluihin. Loppukliimaksin taistelu on melkein kuin Peter Jacksonin Sormusten herra -elokuvista, sen verran kovaa Fuqua vyöryttää tapahtumia.
Elokuvassa on joitain muitakin kiinnostavia sivupolkuja ja teemoja, kuten Ethan Hawken esittämän vanhan pyssysankarin ja hänen apurinsa Billy Rocksin (Lee Byung-hun) mahdollinen homoseksuaalinen suhde. Tähän ei kuitenkaan juuri paneuduta, vaikka 2010-luvulla luulisi moisen olevan mahdollista. Sama koskee rasismia, jota elokuvan maailmassa ei käytännössä ole. Pääosassa on yksiulotteinen Denzel Washington, joka esittää monista 1950-luvun jälkeen tehdyistä lännenelokuvista tuttua kylmää ja kyynistä ammattitappajahahmoa. Toki on edistysaskel, jos afrikkalais-amerikkalainen päähenkilö on täysin tasaveroinen muiden hahmojen rinnalla.
Antoine Fuqua tunnetaan persoonattomana, mutta taitavana toiminta- ja jännityselokuvien ohjaajana eikä Magnificent Sevenkään varsinaisesti huono ole. Sen vain soisi olevan omaperäisempi ja vähemmän katsojien tottumuksia kosiskeleva. Kiinnostavaa on joka tapauksessa nähdä, poikiiko ilmeisen suosituksi osoittautunut elokuva lisää klassisten länkkärien uusintaversioita.
Juri Nummelin
Kommentit
Lähetä kommentti