Siirry pääsisältöön

Wallu muistelee Punaniskan tekoa

Ruudinsavun 2/2020 pääjuttu on itsestäänselvästi Wallu Vaalion pitkä muistelu Punaniska-sarjakuvan tekemisestä. Mainiota tekstiä kuvittavat hienot näytteet sarjasta vuosien varrella, tässä jutun alkua. 


Äänestä piirroshahmoksi

Punaniskalla on vahva musikaalinen tausta. Hän ilmestyi ensimmäisen kerran ääniaalloille jo 1980-luvun lopulla, kun Rauli Rallu Nordberg aloitti Rytmiradio Lahti -nimisellä radiokanavalla Punaniska-nimimerkillä kantriohjelman.

Punaniskaa ennen Rauli Nordberg oli tullut tutuksi paitsi musiikkiharrastuksestaan, myös useista sarjakuvallisista tekemisistä: Raulin vetämä Kalletuotanto Oy syndikoi suomalaisia sarjakuvia lehtiin hyvällä menestyksellä, Helsingin Sanomien sunnuntainumeroissa pyöri Raulin kirjoittama ja piirtämä Taneli-sarjis ja menestystä oli miehelle tullut Kemin sarjakuvakilpailuissakin.

Punaniskan siirtyminen radioäänestä piirroshahmoksi toi mukaan toisen sarjakuvantekijän, Harri Wallu Vaalion. Rauli ei raaskinut itse piirtää riittävän rumaa ja epämusikaalista, kun tarvitsi ohjelmansa mainontaan piirroksen itsestään, ja Wallu vanhana tuttuna tarttui pensseliin. Syntyi karvainen, punaniskainen miehen köriläs, joka huokui kantriepämusikaalisuutta. Vain hatun kanssa tehtiin alussa enemmän töitä: mallivaihtoehtoja oli turkishatusta stetsonin kautta lieri terhakkaasti edestä pystyssä törröttävään malliin. Näistä viimeinen sitten valikoitui Punaniskan muuten tyhjän pään peitoksi. Ensimmäinen Punaniska-piirros päätyi muun muassa radio-ohjelmaa mainostavaan tarraan. (Loput hattuvaihtoehdot löytyvät Punaniska-albumeista Joonaksen Honky Tonk Angels -tyttökuvien kehyksistä.)

Piirroksesta sarjakuvaksi

Koska Punaniskan piirroshahmo tuntui heti hemmetin elävältä, Wallussa heräsi himo tehdä tästä myös sarjakuvasankari. Rauli tosin muistaa haaveilleensa Villin Lännen sankaruudesta jo viisivuotiaana tavaillessaan isompien poikien Tex Willereitä. Todellisuudessa ajatus taisi leijailla Damokleen miekan lailla kummankin pään päällä. Asiaa avitti myös se, että samoihin aikoihin eräs sarjakuvasyndikaatti julisti sarjakuvakilpailun, jossa etsittiin strippisarjakuvaa sanomalehtiin. (B. Virtanen taisi sijoittua tässä toiseksi.)

Sarjakuvan tekeminen yhteistyönä pakotti Wallun ja Rallun yhteisen suunnittelupöydän ääreen.  Rallu otti ensisijaisesti tehtäväkseen käsikirjoittamisen ja Wallulle lankesi piirrospuoli. Yhdessä kuitenkin kaikkea mahdollista suunniteltiin ja mietittiin, ja jatkossa hommat menivät usein limittäin ja lomittain.  


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Dvd-arvostelu: Hostiles

Yrmy ratsuväkidraama Hostiles (USA 2017). Ohjaaja ja käsikirjoittaja: Stuart Cooper. Pääosissa: Christian Bale, Rosamund Pike, Wes Studi. 2 t 7 min. Saatavilla dvd:nä ja mm. Telia TV:ssa.  Stuart Cooper on aiemmissa ohjaustöissään ( Crazy Heart, Rautakaupunki, Black Mass ) osoittautunut mielenkiintoiseksi tekijäksi, jonka töitä leimaa miehinen ahdistus. Väkivalta purkautuu esiin vahvana draamallisena elementtinä, mutta samalla Cooper antaa näyttelijöille tilaa. Hyvä esimerkki tästä on myös Cooperin uusin elokuva, viime vuonna kansainvälisen ensi-iltansa saanut ratsuväkikuvaus Hostiles . On harmi, että näin hyvää elokuvaa ei tuotu Suomessa elokuvateattereihin, vaan se nähdään täällä vain suoratoisto- ja vuokrapalveluissa sekä dvd:nä. Elokuvan valmistuminen on hyvä esimerkki siitä, että länkkärit ja niiden tematiikka kiinnostavat tuottajia ja näyttelijöitä, mutta sama ei aina näy lippuluukuilla. Vuoten 1892 sijoittuvan Hostilesin pääosassa Christian Bale on väkivaltaisuudestaan...

Quentin Tarantino: Once Upon A Time in Hollywood

  Tarantinon romaani on osittain länkkäri Quentin Tarantino: Once Upon A Time in Hollywood. Suom. Juha Ahokas. 392 s. Like 2021. Kulttiohjaaja Quentin Tarantinon romaanista Once Upon a Time in Hollywood puhuttiin etukäteen paljon enemmän kuin sen lopulta ilmestyttyä. Ilmeisesti kirja oli lähes kaikille jonkin sortin pettymys, vaikka varmasti moni suhtautui siihen jo etukäteenkin epäillen. Tarantino on parhaimmillaan loistava elokuvantekijä, mutta hänen uransa on ollut epätasainen. Lisäksi Tarantinon tapa rakentaa pitkä dialogi on nimenomaan elokuvallista, ei proosallista. Once Upon A Time in Hollywood -elokuva, johon romaani perustuu, oli tietysti luonnollista jatketta Tarantinon aiemmalle työlle. Hän on elokuvissaan aina kierrättänyt ideoita ja kohtauksia vanhoista suttuisista sivukatujen leffateattereissa pyörineistä leffoista: länkkäreistä, sotaelokuvista, kaahausta ja tissejä tarjoilevista rikosfilmeistä... Ylipäätään häntä on innoittanut eksploitaatioryönä, ja hän on harvois...

Elokuva-arvostelu: In a Valley of Violence

Väkivallan alhossa In a Valley of Violence (USA 2016). Ohjaus ja käsikirjoitus: Ti West. Pääosissa: Ethan Hawke, John Travolta, Taissa Farmiga.  Ohjaaja-käsikirjoittaja Ti Westin filmografiassa pääpaino on kauhuleffoissa. Hyppy In a Valley of Violence -elokuvan maailmaan on hänelle siis samalla genren vaihdos. Tarinassa yksinäinen mies, Paul (Ethan Hawke), koirineen on matkalla Meksikoon, kun hän törmää pikkukaupungin läpi kulkiessaan rettelöitsijään, paikallisen sheriffin (John Travolta) Gilly-poikaan (James Ransone). Paul ei provosoidu pahemmin, vaan päätyy vain tinttaamaan uhittelijaa nenään, kylpee pikaisesti paljussa ja poistuu paikalta. Gilly ei tyydy tähän, vaan lähtee seuraamaan Paulia ja hyökkää apureineen tämän kimppuun yön pimeydessä. Miehen koira tapetaan, ja hänet itsensä työnnetään alas rotkoon. Aamulla Paul kuitenkin tointuu kivikolta ja lähtee lähes vahingoittumattomana kostoretkelle. Kyse on siis varsin yksinkertaisesta, tavanomaisesta ja tyylipuhtaasta kerto...