Siirry pääsisältöön

Robert Louis Stevenson: Harrastelijasiirtolainen

Aarresaaren kirjoittaja Kaliforniassa

Robert Louis Stevenson: Harrastelijasiirtolainen sekä Tasankojen halki. Suom. Ville-Juhani Sutinen. 217 s. Savukeidas 2011.

Robert Louis Stevenson tunnetaan nykyään lähinnä parin kauhu- ja seikkailuromaanin kirjoittajana: Tri Jekyll ja Mr. Hyde ja Aarresaari ovat kirjoja, joita edelleen luetaan. Ja on syytäkin lukea, koska kummassakin Stevenson osoittaa taitonsa luoda ajan kulutusta kestäviä, lähes myyttisiä henkilöhahmoja ilman että ne ovat stereotyyppejä. Lisäksi varsinkin Tri Jekyll ja Mr. Hyde on erinomainen tarinankuljetuksen opas, jossa Stevenson näyttää osoittelematta, miten lukija saadaan koukkuun ja miten syvällinen tarina saadaan lopetettua pienessä sivumitassa.
Mutta Stevenson oli myös aikansa oppinut esseisti ja matkakirjailija. Stevensonin miellyttävästi polveilevista esseistä on aiemmin saatu suomeksi pieni valikoima Kävelyretkistä (1997) sekä pari näytettä kirjassa Itsemurhaklubi (2010).
Savukeitaan matkakirjallisuuden klassikkosarjaan kuuluu Harrastelijasiirtolainen, jonka nimiteksti kertoo Stevensonin matkasta yli Atlantin. Tekstissä näkyvät jo osittain monet pettymykset, jotka Stevensonia kohtasivat Amerikassa. Hän nimittäin ironisoi vahvasti matkustajien toiveita elämästä Uudessa Maailmassa: työväestön edustajat "eivät ottaneet kuuleviin korviinsa omaa vastuutaan itsensä kehittämisestä, vaan toivoivat koko maailman romahtavan ja muuttuvan kuin taikaiskusta sellaiseksi, että he voisivat pysyä ajattelemattomina, joutilaina ja irstailevina, ja silti nauttia siitä mukavuudesta ja kunnioituksesta, jotka todellisuudessa kumpuavat ainoastaan vastakkaisten hyveiden pohjalta. Tämä vaikutti olevan monien odotuksena matkalla Amerikkaan."
Oleellisemmin Amerikkaa kuvaa kirjaan sisältyvä lyhyempi teksti "Tasankojen halki". Se ilmestyi alun perin aiemmin kuin "Harrastelijasiirtolainen", mutta kertoo siitä huolimatta Stevensonin matkan myöhemmästä osuudesta. Siinä kirjailija kuvailee matkaansa Yhdysvaltojen halki sekä aikaansa Kaliforniassa, eritoten Montereyssa, aikoinaan merkittävässä kaupungissa, jonka aseman isommiksi nousseet muut kaupungit ovat sittemmin riistäneet.
Monterey oli Stevensonin aikana kuitenkin vielä pikkukaupunki. Kuten monet myöhemmät kalifornialaiskirjailijat (vrt. esim. Raymond Chandler), Stevenson suree menneen puolesta ja haikailee menneen perään. Hän lopettaakin kertomuksensa: "Mutta tässä maailmassa sattuu aina vallankumous toisensa jälkeen. Kaikki mitä tässä kirjoitan on jo jäänyt menneisyyteen. Viime vuosien aikaisat Montereyta ei enää ole olemassa. [---] Vanha pikkukaupunki on mennyttä! Se ei ollut riittävän vahva vastustaakseen pöyhkeilevien valloittajien tahtoa, ja Montereyn alkuperäisten, viheliäisten, vanhanaikaisten ja pennittömien herrasmiesten on kadottava ajan virtaan suurten kultakaivosten miljonäärirahvaan edestä ikään kuin he olisivat alempi rotu."
Katkelmassa näkyy hyvin Stevensonin pettymys Amerikkaan. Vaikka hän luo vilpittömästi ihastelevia tai ainakin kummastelevia kuvia amerikkalaisten ja meksikolaisten elämään, hän ei voi kuin surra sitä, millaiseksi Uusi Maailma on osoittautunut.
Stevenson nimittäin kammoksuu moniakin asioita Amerikassa. Stevenson muun muassa häpeää intiaanien syrjintää ja sitä, miten nämä on ajettu pois omilta mailtaan: "Jos sortotoimet sysäävät viisaankin ihmisen hulluuden partaalle, millainen raivo vellookaan noiden surkeiden heimojen sydämessä! Heidät on ajettu koko ajan vain kauemmas ja kauemmas, ja heille luvatut reservaatit on anastettu yksi toisensa jälkeen osavaltioiden laajentuessa länteen." Stevenson pitää intiaanien valkoisia kohtaan osoittamaa halveksuntaa täysin oikeutettuna ja luettelee monia esimerkkejä valkoisten tekemistä vääryyksistä. Stevenson ei toisaalta täysin ole itsekään vapaa rasistisista luonnehdinnoista esimerkiksi juutalaisista kirjoittaessaan.
Stevenson tapaa Amerikassa myös lyhytnäköistä keinottelua ja epärehellisyyttä. Stevenson puuttuu esimerkiksi Kalifornian maakauppoihin: "Meillä ei ole Englannissa mitään käsitystä niistä hankaluuksista ja vaikeuksista, jotka syntyvät näiden suurten maaomistusten vuoksi: on maavarkaita ja keplottelijoita, tai helppoheikkejä, kuten heitä tavallisesti kutsutaan. Tämän johdosta kaikki Montereynkin kaupungin maat ovat yhden ainoan ihmisen omistuksessa. On hämärän peitossa, kuinka ne lopulta päätyivät hänelle, mutta miestä vihataan suunnattomasti, oli se sitten oikeutettua tai ei."
Stevenson kuvailee lyhyesti länkkärimäisen kohtauksen, jossa "naamioituneet verenhimoiset hevosmiehet tutkivat kaupunkiin tulevat vaunut kolmena iltana peräkkäin etsiessään" vihattua maanomistajaa.
Meksikolaisia Montereyn kaupungissa on enemmistö, mutta kukaan heistä ei omista omaa taloaan. Meksikolaiset ovatkin Stevensonin kuvauksessa valkoisten vapaata riistaa uskoessaan kauppakumppaniensa rehellisyyteen ja vilpittömyyteen. Stevenson kuvailee viehättyneenä meksikolaisten helppoa asennetta elämään, joka synnyttää kyllä hankaluuksia, mutta estää ihmisiä huijaamasta toisiaan, ainakaan tahallaan. Stevensonia viehättää myös karkeiden amerikkalaisten keskellä meksikolaisten sivistyneisyys ja kohteliaisuus. Pieni kuvaus vaqueroista on viehättävä, vaikka siinä viitataankin näiden tekemään hevosten rääkkäämiseen.
Kamalinta kaikista on kuitenkin maisemien latteus. Varsinkin junamatka Amerikan mantereen halki hätkähdyttää - ja tylsistyttää - Stevensonia: "kun päivä viimein koitti, sen loisto paljasti [---] murtuneen ja ruman maailmankolkan. Mailit kuluivat kulumistaan, mutta missään ei näkynyt ainuttakaan puuta, lintua tai jokea. Ulkona vilahteli ainoastaan pitkiä hedelmättömiä kanjoneita, joiden sisuksista junan pillin vihellys kertautui kaikuina. Juna oli ainoa elävä asia keskellä kuoleman maata." Stevensonin mukaan ei ole mikään ihme, että tällaisessa maisemassa ihmisen epärehellisyys ja moraalinen rappio nousevat pintaan: "kaupungit [kohoavat] jyristen esiin täpötäynnä kultaa, himoa ja kuolemaa".
Stevenson suunnitteli Montereyssa majaillessaan myös romaania Vendetta of the West, mutta jätti sen kesken. Olisi todella mielenkiintoista lukea Stevensonin näkemys lännenromaanista! Se olisi ilmestyessään ollut myös yksi ensimmäisiä merkittävän kirjailijan tekemiä varsinaiseen Länteen sijoittuvia seikkailuromaaneja.
Juri Nummelin

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Dvd-arvostelu: Hostiles

Yrmy ratsuväkidraama Hostiles (USA 2017). Ohjaaja ja käsikirjoittaja: Stuart Cooper. Pääosissa: Christian Bale, Rosamund Pike, Wes Studi. 2 t 7 min. Saatavilla dvd:nä ja mm. Telia TV:ssa.  Stuart Cooper on aiemmissa ohjaustöissään ( Crazy Heart, Rautakaupunki, Black Mass ) osoittautunut mielenkiintoiseksi tekijäksi, jonka töitä leimaa miehinen ahdistus. Väkivalta purkautuu esiin vahvana draamallisena elementtinä, mutta samalla Cooper antaa näyttelijöille tilaa. Hyvä esimerkki tästä on myös Cooperin uusin elokuva, viime vuonna kansainvälisen ensi-iltansa saanut ratsuväkikuvaus Hostiles . On harmi, että näin hyvää elokuvaa ei tuotu Suomessa elokuvateattereihin, vaan se nähdään täällä vain suoratoisto- ja vuokrapalveluissa sekä dvd:nä. Elokuvan valmistuminen on hyvä esimerkki siitä, että länkkärit ja niiden tematiikka kiinnostavat tuottajia ja näyttelijöitä, mutta sama ei aina näy lippuluukuilla. Vuoten 1892 sijoittuvan Hostilesin pääosassa Christian Bale on väkivaltaisuudestaan tun

Esa Paloniemi: Arizona Ranger

  Tanskasta Arizonaan   Esa Paloniemi: Arizona Ranger. 349 s. Firma Piasteri 2021.   Oululaisen Esa Paloniemen (s. 1971) omakustanteisen romaanin pääosassa on tanskalainen Jens T. Holm. Nuori mies pakenee skandaalin vuoksi kotimaastaan ja työskentelee sekä kaivoksilla että karjapaimenena ennen päätymistään lainvartijaksi kesyttömään Arizonan territorioon.  Todellisten henkilöiden inspiroima teos sijoittuu peckinpahilaiseen saumaan, jolloin Villi länsi vetelee viimeisiään ja uusi tekniikan aikakausi tekee tuloaan. Osuvimpia kohtauksia ovat juuri vanhan ja uuden kohtaaminen. Karski cowboy hämmentyy, kun hänen pitäisi soittaa elämänsä ensimmäinen puhelu. Rosvot miettivät, pitäisikö heidän ryhtyä varastamaan pankkien sijasta autoja.  Tarina kulkee turhia viipyilemättä, joten Paloniemen kyydissä ei pitkästy. Miinuksina voi mainita ohueksi jäävät henkilöhahmot ja sen, että teos ei ota draamasta kaikkia tehoja irti. Yksi esimerkki: Holm on rangerina murtamassa kaivoslakkoja, vaikka tuntee sym

Quentin Tarantino: Once Upon A Time in Hollywood

  Tarantinon romaani on osittain länkkäri Quentin Tarantino: Once Upon A Time in Hollywood. Suom. Juha Ahokas. 392 s. Like 2021. Kulttiohjaaja Quentin Tarantinon romaanista Once Upon a Time in Hollywood puhuttiin etukäteen paljon enemmän kuin sen lopulta ilmestyttyä. Ilmeisesti kirja oli lähes kaikille jonkin sortin pettymys, vaikka varmasti moni suhtautui siihen jo etukäteenkin epäillen. Tarantino on parhaimmillaan loistava elokuvantekijä, mutta hänen uransa on ollut epätasainen. Lisäksi Tarantinon tapa rakentaa pitkä dialogi on nimenomaan elokuvallista, ei proosallista. Once Upon A Time in Hollywood -elokuva, johon romaani perustuu, oli tietysti luonnollista jatketta Tarantinon aiemmalle työlle. Hän on elokuvissaan aina kierrättänyt ideoita ja kohtauksia vanhoista suttuisista sivukatujen leffateattereissa pyörineistä leffoista: länkkäreistä, sotaelokuvista, kaahausta ja tissejä tarjoilevista rikosfilmeistä... Ylipäätään häntä on innoittanut eksploitaatioryönä, ja hän on harvoista 1